Dit artikel is vandaag gratis

Haenchen debuteert met het Noord Nederlands Orkst met een emotioneel Requiem van Verdi | Recensie

Dirigent Hartmut Haenchen voor het Noord-Nederlands Orkest. Foto: Mariska de Groot

Een mis als een opera. Het is een beetje een open deur om dat te zeggen van Verdi’s Requiem. Maar open deuren zijn nu eenmaal vaak waar. En vrijdagavond in de Drachtster Lawei werd deze open deur door het NNO onder leiding van Hartmut Haenchen wijd opengezet. Het was een krachtige binnenkomer voor Haenchen als nieuwe vaste gastdirigent.

Wie vindt dat het bij kerkmuziek dient te gaan om soberheid en plechtigheid, die heeft bij Verdi wel wat weg te slikken. En dan is het grote dubbelkoor en de forse orkestbezetting nog één ding. Gaan de solisten staan en weerklinkt hun forse operageluid, dan lijken kerk en geloof ver weg.

Toch kan het wel: een grote stem en toch indringende plechtstatigheid en verstaanbare overdracht van de tekst. Dat bewees bas Tareq Nazmi. Tenor Azer Zada was lyrischer, en dat leverde zeker ook mooie momenten op. De vrouwelijke solisten wisten hun operaveren moeilijker te schikken naar de geestelijke teksten. Sopraan Annemarie Kremer was naast soms overweldigende kracht helaas ook een aantal keren op zoek naar zuiverheid; de vervolgnoot moest dan soms uitsluitsel geven over wat de eerdere noot eigenlijk was geweest.

Uitstekende klik

Dat Haenchen, zoals artistiek leider van het NNO Marcel Mandos aangaf, verrassend snel ja zei op het verzoek vaste gastdirigent te worden in het Noorden, viel bij dit Requiem goed te begrijpen. Het orkest reageerde direct en levendig op Haenchens aanwijzingen.

Fraai in het fluisterzachte en imposant daar waar Verdi en Haenchen het luid wilden hebben, gaf het orkest zijn nieuwe vaste gast veel te genieten. En bij het NNO krijgt een dirigent er dan nog voor dezelfde prijs een bijzonder en zeer ervaren concertkoor bij, het NNCK; waar vind je dat?

Ook hier leek sprake van een uitstekende klik. Het koor was geweldig op dreef, levendig, fraai van klank en ritmisch sterk. Haenchen dirigeerde nadrukkelijk niet alleen zijn orkest maar gaf ook het koor het volle pond, en dat betaalde zich uit.

Zo kwam er in dit inauguratieconcert echt iets tot stand. Als kerkmuziek misschien niet ieders cup of tea. Maar kun je ertegen, de dramatische teksten van het Requiem in deze dramatische vorm, dan kreeg je vanaf het overvolle podium het volle pond.

Lawei, Drachten, vrijdag 11 november, inauguratieconcert Hartmut Haenchen bij het Noord-Nederlands Orkest, met het Noord-Nederlands Concertkoor en vocale solisten. Belangstelling: 560 personen.

Nieuws

menu