Inspelen: Steven de Jong stortte zich op maken van liedjes in plaats van films

Corona legde het culturele leven grotendeels stil. Wat deden de makers met hun tijd? Regisseur Steven de Jong stortte zich op het maken van liedjes in plaats van films.

Filmmaker Steven de Jong in zijn studio.

Filmmaker Steven de Jong in zijn studio. Foto: Privé-archief

Zo’n twee weken lang deed hij niet veel anders dan op de bank zitten en voor zich uit staren. Even daarvoor was Steven de Jong juist nog druk geweest met twee grote filmprojecten: Kameleon 4 en Grutte Pier. Maar toen halverwege maart de coronamaatregelen werden afgekondigd, lagen de opnames in één klap stil. ,,We konden niks meer, mochten niks meer en durfden niks meer. Ik werd er bijna depri van”, zegt de regisseur. ,,Dit kon de bedoeling van het leven toch niet zijn?”

Hij ging daarom op zoek naar iets wat nog wel kon. ,,Een tijdje terug had ik met componist Ronald Schilperoort in de studio gezeten. Doorgaans schrijf ik filmscripts, maar dit keer waren we samen gaan zitten voor de titelsong van Grutte Pier.” Een nummer bestemd voor zangeres Elske DeWall, die haar acteerdebuut in de film maakt. ,,Binnen een half uur kwam er een tekst uit waar we best tevreden over waren. Het was ook nog heel leuk werk.” Voor de film was nog meer muziek nodig. ,,Later thuis heb ik me dus op het schrijven van een Friese cover gestort.”

Sneupen

Dat begon met ‘sneupen’ naar het juiste liedje op Spotify, vertelt hij. ,,De Finse metalband Nightwish vond ik al heel tof en in hun nummer Sleeping sun vond ik wat ik zocht.” Ook ditmaal ging het schrijven van de tekst soepel. Het resultaat, Skriem om my, deelde hij dezelfde dag nog digitaal met zangeres Carla DeBruine en producer en De Kast-drummer Nico Outhuijse. Met hen werkte hij vorig jaar ook aan openluchtspektakel Het Kollumer Oproer, waaruit toen onder meer Hoe’t it fielt voortkwam, een Friese bewerking van Lady Gaga’s Till it happens to you.

Ik wilde graag dat het geheel zo Keltisch mogelijk klonk. Het was al zo goed dat we de plaat toen ook maar meteen via YouTube hebben gereleased

,,Carla wilde ook nu de demo wel inzingen”, vertelt De Jong. ,,En toen ik het lied een week later van Nico terugkreeg had hij het niet alleen gemixt maar ook opnieuw ingedrumd. Hij had er zelfs een aantal bevriende musici bijgehaald, onder wie een fluitist: want ik wilde graag dat het geheel zo Keltisch mogelijk klonk. Het was al zo goed dat we de plaat toen ook maar meteen via YouTube hebben gereleased.”

Lees ook: Inspelen: Jan Ketelaar maakt vissen voor een tweede kans

En daar bleef het niet bij. ,,Inmiddels zijn we de titelsong met Elske aan het mixen en heb ik nog een Friese cover geschreven. Al met al zijn er dus drie platen in ontwikkeling.”

Platenzaak

Het was een oude liefde die hem in coronatijd weer in beweging kreeg: De Jong begon zijn werkende carrière in de muziek. Op zijn achttiende opende hij een platenzaak in Joure, vervolgens een cd-winkel in Heerenveen. ,,Overdag stond ik achter de kassa en ’s avonds draaide ik mijn platen in de plaatselijke disco. Eerst in ’t Keldertje in Langweer, later ben ik daar weggekocht door Close Up - nu Club 1841 - in Sneek”, lacht de filmmaker.

Veel mensen vinden dat je maar één ding tegelijk goed kunt doen, ik heb daar niks mee: als je het ene zelf doet, helpt dat vaak ook weer bij het andere

Ook toen zijn tv- en filmcarrière een vlucht nam, nam hij de muziek met zich mee. Toen hij begin jaren negentig in Spijkerhoek acteerde en assistent-regisseur was bij Medisch Centrum West, lag de kofferbak van zijn auto steevast vol met platen uit zijn winkel. ,,In de lunchpauze verzamelde iedereen zich geregeld rond mijn auto. Dan zette ik wat liedjes op, ging de achterklep open en verkocht ik vaak ook wel wat platen.”

Lees ook: Inspelen: Gerben van der Veen heeft van de nood een noot gemaakt

De Jong verdiept zich graag in alle facetten van het filmmaken, vertelt hij. ,,Ik regisseer, speel, schrijf en produceer al zelf, songteksten schrijven ligt zo ook wel in het verlengde van mijn vak. Veel mensen vinden dat je maar één ding tegelijk goed kunt doen, ik heb daar niks mee: als je het ene zelf doet, helpt dat vaak ook weer bij het andere.”

Arbeidsintensief

Waarschijnlijk verschijnen er in de toekomst dan ook wel meer teksten van zijn hand. ,,Als ik er tijd voor kan vinden. Films maken is al erg arbeidsintensief.” De komende tijd moeten bovendien alle zeilen worden bijgezet om Kameleon 4 en Grutte Pier nog op tijd af te krijgen, beide moeten rond het voorjaar van 2021 uitkomen.

Het uitstapje naar de muziek beschouwt hij voorlopig als mooie bijvangst. ,,Dit maakt mij heel vrolijk. Mensen die in het entertainmentvak zitten doen dat voor het publiek. Dan moet je niet te lang gaan zitten balen maar doorgaan met produceren. We moeten mensen meer inspireren, vrolijk maken en moed geven. En het dus positief blijven bekijken.”

Inspelen: Korpsdirigent Guus Pieksma ontdekt de accordeon

Lees ook: Inspelen: Gerben van der Veen heeft van de nood een noot gemaakt Pieksma is van huisuit slagwerker. Verder bespeelt hij vrijwel alle koperinstrumenten. Ook krijgt hij geluid uit een saxofoon. Alleen in het bespelen van de houten instrumenten, zoals klarinet en fagot en dwarsfluit, heeft hij zich nooit verdiept.

Nieuws

menu