Kan de man nog écht zijn? | Recensie

De voorstelling Angry Alan is in Engeland en Amerika een theaterhit. Akkersenvelden maakte een indrukwekkende bewerking van de zwarte komedie over de vraag naar het man-zijn in de moderne tijd.

Scène uit Angry Alan.

Scène uit Angry Alan. Foto: Maarten Hooghof

Je staat als man van middelbare leeftijd op het punt om buiten te gaan sporten. T-shirt, sportbroek, sneakers, sokken, handdoek: alles paraat voor een gezond begin van de dag. Op het onschuldige moment dat je wil weggaan, krijg je een WhatsApp-bericht via je je telefoon met een link eraan gekoppeld. De nieuwsgierigheid wint het van de drang om te vertrekken en voordat je het weet, zit je via die link een paar uur totaal overrompeld in een bubbel op het internet te lezen, te luisteren en te kijken. Je verwordt zo tot een gewillig slachtoffer die in een fuik van zinloze aandacht gevangen wordt gehouden. Een belangstelling die bij de hoofdpersoon in de solovoorstelling Angry Alan door Akkersenvelden uit onvrede is ontstaan en zich nu woekerend manifesteert in digitale hulplijnen voor gelijkgezinde mannen die zichzelf in hun leven hebben verloren. Althans zo lijkt het.

Nieuws

menu