'Hit the road' is een poëtische roadmovie over een Iraans gezin op weg naar de Turkse grens, maar bovenal een subtiel protest tegen het Iraanse regime | Filmrecensie

Hit the Road gaat over een vader, moeder en hun twee zoons die al een tijdje onderweg zijn. Het Iraanse gezin zit in een auto, maar waar gaat de reis naartoe? Veel komen we daar aanvankelijk niet over te weten, behalve dat het een geheime locatie moet zijn. Ondanks deze beperkte informatie intrigeert de autorit, omdat deze symbool staat voor Iraniërs op weg naar een nieuwe toekomst

Moeder, hun zesjarige, jongste zoon en vader in de auto op weg naar de Turkse grens.

Moeder, hun zesjarige, jongste zoon en vader in de auto op weg naar de Turkse grens. Foto: Cherry Pickers

In de krappe ruimte van een compacte SUV leren we deze hechte familie met hun alledaagse ingesleten patronen kennen. Moeder (Pantea Panahiha) is de dominante matriarch. Zij maakt zich vooral zorgen over haar verdacht stille zoon van in de twintig Farid (Amin Simiar) die de auto bestuurt. Op de achterbank zit vader Khosro (Hassan Madjooni). Hij heeft weinig bewegingsvrijheid vanwege een gebroken been. Op zijn eigen humoristische manier neemt hij genoegen met een meer passieve rol. Hij is ook de stille scheidsrechter die zijn hyperactieve zesjarige zoon in toom moet houden.

Nieuws

menu