Theater De Vier Pelikanen is op z’n plek in Grand Café Z

Zijn kleintheater in Leeuwarden is hoognodig aan een restauratie toe, vindt Jan Dirk van Ravesteijn, directeur van Stichting De Vier Pelikanen. Omdat die op zich laat wachten is het theater verkast naar het souterrain van Grand Café Z.

Jan Dirk van Ravesteijn als Benjamina in De drie decadente dames.

Jan Dirk van Ravesteijn als Benjamina in De drie decadente dames. Foto: FD

Het is nogal een overgang: van een klein jugendstil- theatertje uit 1904 naar het zakelijke en eigentijdse Grand Café Z, sinds vorig jaar gevestigd in het voormalige waterleidingkantoor aan het Wilhelminaplein. Toch zag Van Ravesteijn er brood in.

,,Via Facebook had ik laten weten dat ik op zoek was naar een nieuwe theaterruimte. Ik werd toen door eigenaar Bouwinus Sikkes van Grand Café Z uitgenodigd om bij hem te komen kijken. Dit past niet bij ons, dacht ik eerst toen ik er binnenliep. Het is allemaal zakelijker dan we gewend waren en we gingen juist voor die intieme sfeer die we in het kleintheater ook hadden. Maar toen ik het souterrain zag, veranderde ik vrijwel meteen van gedachten.”

We proberen het gevoel op te roepen van een besloten plek, waar je niet zomaar binnenkomt

De ruimte in de voormalige fietsenkelder is ongeveer net zo groot als die van kleintheater De Vier Pelikanen in het oude verzekeringskantoor aan de Tweebaksmarkt. Er kunnen vijftig mensen zitten. ,,Het fijne is dat er heel weinig aan de zaal hoefde te gebeuren. In anderhalve week tijd hebben we er een heel mooi theater van kunnen maken, dat we het Souterrain Theater hebben gedoopt. De leidingen aan het plafond hebben we in het zicht gelaten als herinnering aan de oude bestemming. Met rood theaterdoek en schilderijen van Ton Aartsen proberen we het gevoel op te roepen van een besloten plek, waar je niet zomaar binnenkomt en waar speciaal voor jou een voorstelling wordt gespeeld.”

Kleinschalig

Het eerste optreden was afgelopen zaterdag, toen Van Ravesteijn samen met Ella de Jong en IJtje Plantinga De drie decadente dames speelde, een theaterbeleving van 3,5 uur, inclusief diner van Café Z. ,,Twintig gasten hebben onze parodie op een genderneutrale Assepoester bezocht. Assepoester heet in ons stuk Benjamina. Haar stiefzusters worden door ‘Bea’ op Drakensteijn uitgenodigd voor een high tea. Benjamina mag om allerlei vage redenen niet mee, maar ze komt in opstand, met hulp van het publiek. Vooral de aanwezige kinderen konden het onrecht niet verkroppen. Zo zie je wat het effect is als je voor een klein gezelschap, zonder podium, een verhaal speelt. Mensen leven mee en soms verliezen ze zichzelf.”

Het was deze kleinschalige, intieme sfeer die Van Ravesteijn graag wilde meenemen uit De Vier Pelikanen. ,,Dat is goed gelukt. Er kunnen vijftig mensen in de nieuwe zaal, maar voor concerten willen we het graag bij zo’n 35 mensen houden. Zo is er interactie tussen de artiest en het publiek, dat vinden we erg belangrijk. Je krijgt dan heel eerlijk theater. Als mensen er niet veel aan vinden, dan wordt dat namelijk vrij snel duidelijk.”

Hoe fijn de nieuwe plek ook is, dat De Vier Pelikanen dicht moest voor restauratie vindt Van Rave-steijn jammer. ,,Je laat toch een stukje passie los. Er kwamen geregeld mensen om het bijzondere jugendstil-pand te bekijken, zelfs uit België en Duitsland. Ik denk dat dit ook wel zo zal blijven nu wij eruit zijn. Dat is mooi om te zien, want het blijft toch een beetje je kindje.”

Binnenklimaat

Het klimaat van De Vier Pelikanen liet te wensen over. ,,Het was er vaak of te warm of te koud. Daarnaast was het er ook erg vochtig.” Een rijksmonument restaureren heb je echter niet zomaar gedaan. ,,Het kan zomaar een jaar of twee duren voordat dat klaar is. Ik wilde in die tijd niet stilstaan. Bovendien zag de eigenaar van het pand de restauratie wegens zijn leeftijd niet meer zitten, waarop hij het verkocht. De nieuwe eigenaar wil wel culturele activiteiten in het pand behouden, maar heeft daar zelf al plannen voor. Daarom zijn wij verhuisd naar Grand Café Z.”

Door de nieuwe locatie hoopt Van Ravesteijn ook nieuw publiek aan te trekken. ,,In het kleintheater ontvingen we vaak oudere mensen. We verwachten deze mensen terug te zien, maar we hopen ook jongeren aan te trekken. Als ze in het horecagedeelte van het café zitten, worden ze misschien wel nieuwsgierig.”

De eerstvolgende openbare voorstellingen zijn op 27 en 30 maart.

Nieuws

menu