Verhaal en locatie worden één in boeiende Wadopera | Recensie

Het klopte allemaal vrijdagavond bij de première van de Wadopera aeter Grimes aan de Waddenkust bij Peasens-Moddergat. Een mooi huzarenstukje van dirigent en producent Arnaud Oosterbaan.

Alles klopte tijdens de uitvoering van de Wadopera Peter Grimes.

Alles klopte tijdens de uitvoering van de Wadopera Peter Grimes. Foto: Tim Groeneveld

Wie aan de opera Peter Grimes van Benjamin Britten denkt, denkt onvermijdelijk aan het Engelse kuststadje Aldeburgh. Daar woonde Britten, daar speelt het verhaal over de visser Peter Grimes zich af. Over zijn eenzame strijd tegen de massa, zijn pijn en verdriet.

Dat Aldeburgh van Britten staat op je netvlies bij deze opera. In 2013 werd op het strand van het stadje een openluchtuitvoering gegeven. Mooier kan niet, zou je denken. Maar een bijna nog volmaaktere locatie is het buitendijkse gebied bij Paesens-Moddergat. Bij de première vrijdagavond brak de lucht na een middag vol regen op magnifieke wijze. Een mooiere start kon de Wadopera niet krijgen.

Koorklank ging naadloos over in klank van het orkest

Maar hoe bijzonder de locatie ook, daarmee heb je nog maar een begin. Gelukkig was er meer. Veel meer.
Een fraai spelend orkest. Het werkt soms wat vervreemdend, elektronisch versterkte instrumenten. Maar wat een vaart en verve, en wat een verstildheid en pure klank ondanks dat. Op een bepaald moment ging de koorklank zo naadloos over in de klank van het orkest, dat je nauwelijks nog hoorde wat wat was.

En daarmee ben ik bij het koor, dat in deze opera in zekere zin de hoofdrol heeft. Dat kon deze zangers met gemak aan, opnieuw met grote kracht en veel vuur, naast bijna onaardse verstildheid, zoals bij de herhaald gezongen naam van Peter Grimes. De klank van een Engels kathedraalkoor op zijn best.

Vocale solisten geweldig in hun rol

De vocale solisten waren zonder uitzondering uitstekend. Geweldig in hun rol en vocaal zonder zwakke plekken. De glansrol was wat mij betreft zonder meer voor Jeanette van Schaik als Ellen.


Maar in een opera ben je er dan nog altijd niet. Want een opera moet de bezoeker meenemen, meesleuren het verhaal in. Dat gebeurde helemaal, op het wad bij Moddergat. Schitterende massascènes, overhoopliggende stoelen bij de storm, het hele podium gevuld met een groot visnet waar de koorleden mee rondliepen. Pure sfeer die het verhaal ondersteunde.

De figuur van Peter Grimes zelf is bij uitvoeringen van deze opera vaak de grote antiheld. Dat maakt hem snel saai. In deze productie kreeg Grimes diepte. Kwetsbaarheid, waardoor je je met hem kon identificeren. Je was begaan met de rossige krullenbol als Grimes’ slachtoffer. Én je was begaan met de gebroken Grimes die eenzaam het uitgestrekte wad opliep. Hier vielen locatie en verhaal volmaakt samen.

Wadopera Peter Grimes, een project van Arnaud Oosterbaan op het wad buitendijks bij Paesens-Moddergat. Nog zeven voorstellingen, kaarten nog beperkt beschikbaar. Www.wadopera.nl .