Wat aanspoelt in De Harmonie van festival Oerol is het jutten waard

Als Mohammed niet naar de berg komt, moet de berg maar naar Mohammed. Dat zal de organisatie van Oerol ongetwijfeld gedacht hebben nu het festival wederom dit jaar door Covid-19 niet op de normale manier kan doorgaan.

Og3ne in Harmonie.

Og3ne in Harmonie. Foto: MajankaFotografie

En De Harmonie staat met armen wijd open om enkele voorstellingen in hun aangepaste theaterzalen te ontvangen onder de noemer: ‘Oerol spoelt aan’. Gelukkig maar, want de pretentieuze voorstellingen op Terschelling, hebben doorgaans wel een heel hoog Zen-gehalte met benen in het sompige grasveld of in het water zelfs, zand tussen de tanden en stinkende kou om het lijf. Dan liever het comfort van een heus theater.

Nynke Laverman

Wat aanspoelt in De Harmonie dit weekeinde is een mengeling van een aantal kleine voorstellingen waarin het verhaal, storytelling, centraal staat. Donderdagavond stonden Nynke Laverman, Amber Docters van Leeuwen en Raphael Rodan na een hele lange tijd weer als vanouds voor een écht theaterpubliek in plaats van een anoniem Zoomvolk.

Zangeres Nynke Laverman geeft een voorproefje van haar nieuwste album Plant dat in september het volledige licht zal zien. Maar Laverman spreekt zelf liever van preview tijdens haar optreden, want er zal tijdens het volledige concert niet alleen veel te beluisteren zijn, maar ook veel te zien.

Uit de liedjes die ze tijdens deze ‘aanspoeling’ zingt, blijkt wederom haar betrokkenheid met de natuur en vooral haar zorgen om de natuur zelf. Liedjes als ‘Tree Tree’ en ‘Betonblom’ getuigen daar ontegenzeggelijk van, maar ze zingt helaas nog geen bloemen uit de betonnen muur. Soms zijn de Engelse en Friese liedjes liever dan lief (‘Sebearelân’) en soms ook zo onnavolgbaar poëtisch dat je blij bent dat deze gered worden door een muzikaal arrangement dat met een gedempte piano voor de broodnodige gevoelswaarde zorgt. Ze staat weliswaar met een ernst te zingen die je focus afdwingt, maar over het algemeen mist het geheel nog wel een volwassen ziel die kan vervoeren, laat staan een ziel die de schoonheid van de natuur vocaal kan laten ervaren.

Celliste Amber Docters

Een musicus die ook nog niet echt de hele avond de harten kan raken is de celliste Amber Docters van Leeuwen. Deze van oorsprong Zuid-Koreaanse speelt een deel uit haar voorstelling ‘Solo#1’. Dat wil zeggen, ze vertelt haar adoptieverhaal en omfloerst dat geheel met haar imponerende cellogeluid. In het begin van de voorstelling word je nog wel enigszins gegrepen door haar aandoenlijke verhaal over haar echte moeder en vader, ondanks de ietwat afstandelijke vertelwijze. Maar die aandacht smelt langzaamaan vanaf het moment dat ze alleen de cello laat spreken in combinatie met een witte reuzenballon die gedurende de voorstelling zichzelf opblaast tot een wereldbol. Haar wereld wordt daarop met beelden uit Seoul geprojecteerd als een mens zonder oorsprong. Maar die projectie duurt te lang, verbeeldt de eentonigheid op irritante wijze en verliest daardoor de betrokkenheid van het publiek.

De jonge Israëliër Raphael Rodan is de enige performer van deze avond die zijn publiek van begin tot eind weet te boeien met een deel van zijn show ‘Donkey’s Jaw’. En dat met alleen zijn stem, zijn aanwezigheid op het podium en een muzikant die als begeleider begenadigd zingt en speelt (gitaar) in de schaduw van de verteller.

Oude Testament

De verhalen van Rodan zijn een vertaling van de symbolische verhalen uit het Oude Testament zoals zijn grootvader hem die vertelde. En dan niet alleen thuis aan tafel, maar hij vertelde ze ook aan hem in de werkelijke omgeving waar het zich destijds allemaal afspeelde. Zo worden de verhalen van Saul, Kaïn en Abel, Samson en Delilah spiegelingen van zijn eigen jonge leven, zijn eigen gemoedstoestand.

Hij verwoordt dat allemaal met een eenvoud die niet alleen zorgt voor grote concentratie, maar ook voor acceptatie met de kernvraag aan jou: van wie hoorde jij jouw levensverhalen? Met Raphael Rodan staat op het podium niet alleen een onderhoudende verteller, maar ook een verteller die voorbij de actuele situatie in Israël laat zien dat een mens van vlees en bloed universeel is als het gaat om liefde en pijn die hij ervaart op weg naar volwassenheid. Nu het land zelf nog.

Oerol spoelt aan, De Harmonie (24 t/m 27 juni). Donderdag met Nynke Laverman (totaal 110 bezoekers), Amber Doctors van Leeuwen (40 bezoekers) en Raphael Rodan (24 bezoekers).