Weinig storm en drang bij Opera Nijetrijne: artistieke kwaliteit komt er dit jaar wat bekaaid vanaf | Recensie

De locatie en opzet blijven onovertroffen bij het operaspektakel in de Rottige Meente bij Nijetrijne. Maar de theatrale invulling was dit jaar toch te saai en langdradig om echt te boeien.

Generale repetitie van de komische opera Storm en Drang van Opera Nijetrijne.

Generale repetitie van de komische opera Storm en Drang van Opera Nijetrijne. Foto: Marco Keyzer

Als je het gebied weer binnengaat voor de wandeling van een kwartier naar de locatie voor Opera Nijetrijne, dan voel je hoe uniek het concept is: opera in de vrije natuur, met de omgeving als decor. Maar draag je beelden met je mee van eerdere jaren waarin dat omliggende landschap ook werkelijk werd gebruikt en bij de voorstelling werd betrokken, dan zal het spektakel dit jaar toch wat tegengevallen zijn.

Ook de speelsheid en veelkleurigheid van eerdere voorstellingen ontbraken een beetje in de voorstelling Storm en Drang , naar de opera La fedeltà premiata van Joseph Haydn. De kleding bestond uit ietwat overdreven achttiende-eeuwse jurken en pakjes. En het enige technische hoogstandje was het in drie lagen ronddraaiende decor.

Dat was wel praktisch, met tribunes rondom, en je kon er bij de enscenering ook wel wat mee, maar het was meteen ook alles: beide aktes speelden zich voor honderd procent op die draaiende schijven af, met uitzondering van de toren boven de musici, waar de vertegenwoordiger van de liefdesgodin zitting hield.

Datingwedstrijd

Het verhaal van Haydns opera, over een jaarlijks offer aan de godin Diana, was heel losjes nog terug te vinden in de hertaling van Alice Zwolschen. In de Nijetrijnster versie ging het allemaal om een soort datingwedstrijd. Daar viel kennelijk weinig van te maken.

De voorspelbare grappen in het libretto begonnen snel te vervelen, en de ontwikkeling in het verhaal was zo goed als nihil. Een komische opera over het thema liefde moet wel heel komisch wezen om echt komisch te zijn. Nu leidden de gebeurtenissen op het toneel tot enkele momenten van beschaafd gegrinnik bij een publiek dat daarnaast ook op onderdrukt gapen achter de hand betrapt kon worden.

Kwaliteit en variatie

Ik had daar begrip voor, ook al viel er muzikaal wel het een en ander te genieten. De grote Haydn kan in dit type gebruiksmuziek misschien niet echt tot grote hoogte stijgen, zijn muzikale kwaliteit klinkt regelmatig door en het bescheiden zevenkoppige orkestje onder leiding van Vaughan Schlepp wist er als altijd goed raad mee. De zes zangers waren uitstekend op elkaar ingespeeld en boden kwaliteit en variatie. Dat het allemaal niet genoeg was voor een onvergetelijke avond lag niet aan hen.

Het bijzondere van de locatie blijft overeind, evenals de gezelligheid (met drank vooraf, in de pauze, en bij het eten na afloop, op een locatie die met openbaar vervoer eigenlijk niet bereikbaar is). Maar bij een organisatie genaamd Opera Nijetrijne zou de theatrale kwaliteit toch voorop moeten staan. Daar heeft men in de Rottige Meente nog een flinke uitdaging aan de komende jaren.

Storm en Drang door Opera Nijetrijne , tot 29 augustus nog negen keer te zien