Decathlon en H&M zijn berispt vanwege onduidelijkheid over hun duurzaamheidsclaims

De sportketen Decathlon en modeketen H&M zijn onduidelijk geweest over duurzaamheid en hebben claims op dat gebied onvoldoende onderbouwd, stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dinsdag. Volgens de waakhond beloven de bedrijven beterschap en doneren ze respectievelijk 400.000 euro en 500.000 euro aan duurzame doelen ter compensatie.

Aanleiding voor de tik op de vingers is dat de ACM veel ‘mogelijke misleidende duurzaamheidsclaims’ constateerde in de kledingsector. Kledingaanbieders werden in het voorjaar van 2021 hierop aangesproken. Hierna werd het onderzoek voortgezet bij onder meer Decathlon en H&M. Zo bleken deze bedrijven producten aan te bieden met termen zoals ’Ecodesign’ en ’Conscious’, zonder hierbij direct het voordeel qua duurzaamheid te benoemen.

Belofte nakomen

Nieuws

menu