Dure diesel 'hakt der wol yn' bij boeren, transportbedrijven en loonwerkers, en uiteindelijk zal de consument het ook merken: 'Anders blijf je er niet als bedrijf'

De Europese Unie kondigde deze week aan dat men nog voor eind van dit jaar wil stoppen met de import van olie uit Rusland. Nu is de prijs van diesel al torenhoog. ,,Dit hakt der wol yn’’, aldus Henk Miedema van Loonbedrijf De Vries uit Hallum.

Albert Feenstra van Feenstra Internationale Transporten uit Damwâld schat dat een liter diesel is in een jaar tijd één euro duurder geworden.

Albert Feenstra van Feenstra Internationale Transporten uit Damwâld schat dat een liter diesel is in een jaar tijd één euro duurder geworden. Foto: Marcel van Kammen

De Vries uit Hallum heeft twaalf trekkers en enkele zelfrijdende landbouwmachines die ook op diesel rijden. Elke week gaat er enkele duizenden liters aan brandstof in de voertuigen. Nu de prijs voor een liter diesel hoog is – en weer aan het stijgen – merken ze dat bij het loonbedrijf. ,,Wy betelje itselde as de konsumint oan de pomp, mar by ús giet de btw der dan noch ôf.’’

Nieuws

menu