Carver naar Friesland: Kanteltechniek van snelle motor naar elektrische scooter

Carver vestigt zich in Fryslân voor de assemblage van een overkapte e-scooter op drie wielen. Sleutel in het concept is de kanteltechniek. Die werd tussen 2003 en 2009 nog ingezet in een motor die met vier cilinders en 660cc tot 185 km/u haalde.

Een impressie van De Carver.

Een impressie van De Carver. Foto: FD

,,Ons bedrijf heeft een lange historie”, zegt Anton Rosier, ceo van Carver. ,,De Carver One was met zijn vernieuwende technologie een publicitair succes. Zelfs bij het Britse tv-programma Top Gear waren ze er weg van. Het was echter ook een duur voertuig. We zijn in 2010 doorgegaan met de technologie en het op licentie laten bouwen in onder andere Azië. Drie jaar terug hebben we besloten weer zelf te gaan ontwikkelen en konden we goedkoper gaan produceren. Nu zit je voor 7500 euro in een elektrisch voertuig met de veiligheid en comfort van een auto en de wendbaarheid in het verkeer van een scooter.”

De Carver is 88 centimeter breed en net zo lang als een Smart ForTwo. Er is plek voor twee personen achter elkaar en een kratje achterin. Met een scooter- of autorijbewijs mag je hem rijden. Het voertuig met een actieradius van bijna negentig kilometer haalt 45 km/uur. In Azië zal hij worden begrensd op zestig km/u.

Kanteltechniek

De techniek van De Carver werd ontwikkeld omdat de grondlegger van het bedrijf een comfortabel voertuig wilde maken dat met een geringe breedte ook gemakkelijk door de stadsfiles kon. Probleem zat daarbij in de bochten: door de omlijsting kun je met het lichaam niet het evenwicht bewaren, laat staan dat je met je voeten bij de grond kan om een val op te vangen. De kanteltechniek bood uitkomst: het voertuig beweegt mee met de bocht en corrigeert.

Rosier raakte bij het bedrijf betrokken op het moment van de doorstart. Motormaker Toyota had in 2009 tijdelijk de levering opgeschort en dat was fataal. Carver Technology werd na de doorstart Carver gedoopt en ging op de elektrische toer. Vestigingsplaats ’s-Gravendeel, naast Dordrecht, werd aangehouden. Inmiddels is ook Accell Group in Heerenveen, maker van Batavus en Sparta, aan boord als kleine aandeelhouder. ,,We hebben leuk contact en kunnen gebruik maken van hun expertise.”

,,Kwaliteitscontrole en assemblage willen we hier doen, om een hoge kwaliteit te kunnen leveren”

Ligt een fabriek in Heerenveen dan niet voor de hand? ,,We hoeven niet op een steenworp van Accell te zitten. De productie van een (elektrische) fiets staat ver af van ons productieproces. En bovendien: Fryslân is niet groot, dus als we iets nodig hebben dan zijn we zo bij ze.”

10.000 Carvers op jaarbasis

Rosier zoekt een bedrijfspand van zo’n tweeduizend vierkante meter met flink wat buitenruimte voor het testen van De Carver. Er zijn nog twee Friese plaatsen in de race. Twintig tot vijfentwintig mensen zullen straks de hoofdlocatie bemannen. Dat zijn productiemedewerkers, testers, magazijnwerkers en kantoorpersoneel. Een deel komt over uit ’s-Gravendeel. ,,We hebben nu dertig mensen en willen snel naar vijftig. We willen naar meer vestigingen, maar het hoofdkantoor komt in Fryslân.”

In het eerste productiejaar moeten er 1200-1500 versies van De Carver van de band rollen. Nog dit kalenderjaar betekent dat een aantal van 250-300 stuks. De orders zijn er al. Rosier wil straks naar 10.000 voertuigen op jaarbasis. De onderdelen worden gemaakt in China, Zuid-Korea en Japan. ,,De kwaliteitscontrole en assemblage willen we hier doen, want we willen een hoge kwaliteit leveren. Voor het maken van kleine series als de onze zijn in Europa ook geen fabrikanten meer en krijg je in Azië juist hoogwaardige onderdelen.”

Vacatures

Medewerker contractbeheer Bedrijfsafval

Omrin Bedrijfsafval

Physiotherapeut

Therapiezentrum Janssen

Voorzitter Raad van Toezicht

Talent Performance namens Huurdersplatform Nieuw Elan

Nieuws

menu