Curator Marco Kalmijn kan het boek over het faillissement van scheepsbouwer Barkmeijer in Stroobos sluiten, na een ietwat teleurstellende veiling van schip Joint Runner I. Zijn conclusie: 'De branche moet innoveren.'

Het schip Joint Runner I is geveild voor 1,2 miljoen euro. Dat is minder dan curator Marco Kalmijn hoopte. Wel kan hij het faillissement van scheepswerf Barkmeijer in Stroobos nu afsluiten

Scheepswerf Barkmeijer in Stroobos ging in 2018 failliet.

Scheepswerf Barkmeijer in Stroobos ging in 2018 failliet.

De Joint Runner I werd oorspronkelijk gebouwd door Scheepswerf Peters bv uit Kampen. Die ging in 2014 failliet. Een consortium met onder meer Barkmeijer nam de bouw over, maar de opdrachtgever (het Kroatische bedrijf Brodotrogir) weigerde te betalen. Uiteindelijk werd die middels een rechtszaak gedwongen alsnog te betalen, maar voor Barkmeijer kwam dat te laat. Dat bedrijf werd in 2018 failliet verklaard. Het debacle met de Joint Runner was een van de bepalende factoren daarin.

Marco Kalmijn werd aangesteld al curator. Voor hem was de veiling van afgelopen week de laatste grote klus in dat faillissement. ,,Er zijn nu alleen nog wat administratieve beslommeringen.”

Het is wat het is

De 1,2 miljoen euro wordt verdeeld onder schuldeisers, waaronder de Rabobank. Kalmijn had een hogere opbrengst verwacht, geeft hij toe. ,,Ik had gehoopt dat het meer zou opleveren. Maar het is wat het is. Het was een openbare veiling, dus de belangstelling bepaalt de prijs.”

Wie het schip heeft gekocht is onbekend. Kalmijn verwacht dat het een partij is die een duidelijke bestemming voor het casco heeft. ,,En een doel om het af te bouwen. Want dat doe je niet voor de lol. Ik denk dat je daar minimaal tien à twintig miljoen euro aan kwijt bent. En ik weet dat hij het schip aanzienlijke kosten zijn gemoeid qua liggelden en verzekeringsgelden.”

Overigens is Barkmeijer in 2019 overgenomen door Thecla Bodewes Shipyards. De naam bestaat nog, en een deel van de werkgelegenheid is behouden. ,,Ik heb begrepen dat ze deze week nog een schip hebben gedoopt.”

Branche moet innoveren

Kalmijn heeft zich de afgelopen 2,5 jaar grondig verdiept in de scheepsvaart. Op basis daarvan schat hij in dat de branche moet blijven innoveren. ,,Dat is het belangrijkste, met bijvoorbeeld de CO2-problematiek. En er moeten duurzamere schepen worden gebouwd, die langer meegaan. Barkmeijer was daar vooruitstrevend in, bijvoorbeeld met het schip de Ecodelta. Die draait minder op fossiele brandstoffen. Nederland heeft nog steeds een goede positie in de scheepsvaart, en die moet worden behouden. Dat is waar Nederland voor staat, al sinds de VOC-periode.”