De elektrische motor van Solid uit Marsum. Sommigen vinden 'm geweldig, en anderen vinden 'm niets. Maar iedereen praat erover

Wil je ertussen komen in de motorwereld, dan moet je opvallen. En dat lukt bedrijf Solid uit Marsum met de elektrische motors, die van binnen tot buiten totaal anders zijn dan wat nu te koop is. Volgende maand gaat Solid met zijn eerste modellen de markt op, in een poging de motorrijder te verleiden tot een elektrische rit.

Het elektrische motor CRS-01 van Solid uit Marsum.

Het elektrische motor CRS-01 van Solid uit Marsum. Foto: Ellen Van den Bussche Ellen Van den Bussche

De elektrische motorfiets van Solid pruttelt niet. Hij gromt niet en brult niet als je het pedaal indrukt. Hij is niet gestroomlijnd, ruikt niet naar olie en benzine, en hij snerpt niet als je wegscheurt. Geenszins een klassieke motorfiets dus. En dat is precies de bedoeling van het bedrijf. ,,Als je een merk neerzet, moet je niet met een grijze muis starten”, vindt oprichter Harm Besseling uit Franeker.

Van NXT naar Solid

Besseling runt het bedrijf samen met mede-eigenaren David Backx en Roel de Geus. Toen Besseling uit militaire dienst ging, begon hij met het uitwerken van zijn plan voor elektrische motoren. Dat resulteerde in 2016 in het bedrijf NXT, dat recent omgedoopt werd in Solid. ,,Er zijn al te veel bedrijven die NXT heten”, licht Besseling toe.

Solid streeft er op meer fronten naar om uniek te zijn. Binnen de motorwereld zijn elektrische motoren nog zeldzaam. De motorwereld loopt op dat vlak achter op de autobranche, ziet Besseling. ,,De eerste Prius kwam 25 jaar geleden. In de motorwereld begint het nu pas.”


De verklaring daarvoor is volgens hem simpel: de motorwereld is conservatief. ,,De meeste motorrijders willen het liefst zo lang mogelijk blijven doorpruttelen. Dat geluid horen de fabrikanten ook. De Europese Unie wil in 2035 af van de brandstofmotoren. Daar vallen motoren ook onder, dus de fabrikanten zullen wel moeten. Maar als het aan hen ligt, gaan ze zo nog tweehonderd jaar verder.”

0,14 procent

De gemiddelde motorrijder heeft dus nog weinig trek in een elektrische motor. Dat blijkt ook uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Eind juni reden er in Nederland amper duizend elektrische motorfietsen rond. Dat is weliswaar een verdubbeling ten opzichte van 2018, maar nog steeds slechts 0,14 procent van alle motorfietsen in Nederland.

De cijfers schrikken Besseling niet af. ,,We zijn een klein bedrijf. Zelfs als we maar tientallen motoren per jaar verkopen, draaien we al goed. En ook als de fabrikanten straks wel massaal overgaan op elektrisch, blijft er altijd ruimte voor kleine bedrijven die iets maken dat anders is dan de massa. Kijk maar naar een merk als Norton. Al is het niet onze bedoeling om klein te blijven.”

,,Onze motoren zijn uniek”, zegt hij stellig over zijn product. ,,Dat zegt natuurlijk iedereen. Maar onze motoren zijn objectief gezien echt gewoon beter. We gebruiken geen goedkoop plastic, maar RvS. Als je onze motoren over twintig jaar naast een andere zet, zal die van ons er beter uitzien.”

Futuristisch en hoekig

Hoe de motor er over twee decennia uitziet moet nog blijken, maar nu al kan gezegd worden dat het voertuig opvallend oogt. Futuristisch, minimalistisch, hoekig. Solid wilde iets schokkends maken. Besseling noemt de Tesla Roadster als voorbeeld. Ook een opvallend voertuig dat de blikken ving, en die opgevolgd werd door meer standaardauto’s. De geboren Noord-Hollander voorziet datzelfde traject voor Solid, met een baanbrekend eerste model. ,,Echt iets anders, dat de tongen losmaakt. En je ziet dat het opgepakt wordt. Het merk is nu bekend, dus dit model doet wat hij moest doen.”

De reacties zijn wisselend, geeft hij toe. ,,Je vindt het geweldig, of je vindt het niets. We hebben ook niet de intentie hier honderden van te maken. De volgende modellen worden meer mainstream. Maar nog steeds heel anders dan de rest.”

Niet alleen het exterieur is anders dan wat motorrijders gewend zijn. Besseling wijst naar een buizenframe in de hoek van zijn kantoor. Een prototype, dat het niet gehaald heeft. ,,Dit is een klassiek frame, met buizen die aan elkaar gelast zijn. Dat is heel arbeidsintensief en niet efficiënt. Daarom dachten we: we doen het anders.”

Monocoque frame

Beneden in de werkplaats toont hij de nieuwe aanpak. ,,Wij hebben het buitenframe dragend gemaakt”, vervolgt Besseling. ,,Monocoque, met een lelijk woord. Ons frame is één onderdeel, dat we niet hoeven af te dichten met plastic onderdelen, zoals bij reguliere motoren. Daardoor heb je ook minder slijtage en minder roest.” Bij de CRS, het eerste model van Solid, is dat frame nog een vierkante bak. De volgende modellen worden sierlijker.

De motor van Solid trekt volgens Besseling ondanks de weinig aerodynamische vorm sneller op dan concurrerende motoren, en schakelen is niet meer nodig. Als hij toch een nadeel moet noemen, is dat de laadtijd. ,,Dat duurt nu eenmaal langer dan tanken.” Op een volle batterij kan zo’n vierhonderd kilometer gemaakt worden.

In augustus te koop

In augustus begint de verkoop van de CRS met een gelimiteerde oplage van vijftig voor 28.950 euro per stuk, en die van een elektrische brommer. ,,Die markt is vrij groot.” Deze brommer kan ook gebouwd worden als lichte motor, en in de toekomst zelfs als off-roadmotor. Het ‘mainstreammodel’ verwacht Solid op zijn vroegst volgend jaar. Vooralsnog kan Solid dat alles nog in Marsum bouwen. Het bedrijf zit daar sinds kort, nadat hun ruimte in Heerenveen te klein werd. Op termijn wordt de productie vermoedelijk uitbesteed. Daarover lopen al gesprekken.

Krimpende gletsjers

Het eerste model is eerder deze maand gepresenteerd, en de eerste proefritten zijn aangevraagd. Het sterkt Besseling in zijn overtuiging dat er vraag is naar zijn motoren. Maar het zijn niet alleen commerciële kansen die inspireren tot de bouw van elektrische motorfietsen. ,,Ik vind dat iedereen zijn steentje moet bijdragen voor minder uitstoot. Ik denk dat iedereen de problemen van klimaatverandering nu wel ziet. Ik was vorig jaar nog in de Alpen. Als je ziet hoe snel de gletsjers daar krimpen, dat spreekt voor zich.”

Besseling zijn steentje in de aanpak van de klimaatopwarming is het elektrificeren van de motorwereld. ,,Elektrisch is objectief gezien gewoon beter.”