De klant die in Wolvega, Leeuwarden en Marssum de winkel betreedt, laat het geld weer goed rollen

Volle spaarrekeningen en een hoge gunfactor voor de lokale detailhandel: klanten die in Fryslân gaan winkelen, geven hun geld goed uit. Toch zijn omzetten van vóór corona voorlopig niet aan de orde.

Frits Boersma van Modehuis Boersma in Wolvega: ,,Mensen zijn blij dat ze weer in de winkel komen. Ze zien het ook als een uitje.”

Frits Boersma van Modehuis Boersma in Wolvega: ,,Mensen zijn blij dat ze weer in de winkel komen. Ze zien het ook als een uitje.” Foto: Rens Hooyenga

,,De klant die komt, koopt bewust en het bonbedrag is hoger dan normaal”, vertelt Frits Boersma, eigenaar van Modehuis Boersma in Wolvega over het winkelgedrag na de heropening van 3 maart. Sinds die dag is winkelen op afspraak de norm. ,,En mensen zijn blij dat ze weer in de winkel komen. Ze zien het ook als een uitje.”

Dat ze meer spenderen, heeft volgens Boersma meerdere redenen. ,,Ze hebben vaak al een lange tijd niets meer gekocht, en willen wat nieuws of moeten iets vervangen dat stuk is.” Ook de gunfactor voor de ondernemer die het moeilijk heeft, speelt volgens hem een rol. ,,We hebben een groot gebied met vaste klanten, en die waren er als eerste bij.”

We mogen nu vier klanten hebben. Normaal hadden we altijd zo’n 25 mensen over de vloer. En veel mensen zijn nog angstig, en komen pas als ze zijn ingeënt

Maar dat alles kan het omzetverlies niet compenseren. ,,We mogen nu vier klanten hebben. Normaal hadden we altijd zo’n 25 mensen over de vloer. En veel mensen zijn nog angstig, en komen pas als ze zijn ingeënt. Maar het is beter dan het was.”

Ronnie Terpstra, hoofd inkoop en verkoop bij boekenhandel Van der Velde (met vijf Friese filialen), herkent dat beeld. ,,Iedereen die komt, heeft ook wel iets in het mandje. Het is gericht publiek. Ze investeren er natuurlijk zelf ook tijd in.”

Op de fiets langs de deur

Deels komt dat doordat mensen de lokale ondernemers willen steunen. ,,Voor de boekenbranche waren daar ook landelijke campagnes voor. En we zijn weken en weken achtereen op de fiets gestapt om pakketjes te bezorgen. Daar komt ook veel van die gunfactor uit voort.”

Het blijft wel behelpen, vindt Terpstra. ,,Afspraken moet je minstens vier uur van tevoren maken, en dat is een drempel. En als je je aan de regels houdt, kom je niet klantvriendelijk over. Bij elke maatregel, moeten wij in discussie met de klant.”

De meeste last heeft de winkel nog wel van de lege binnenstad. ,,Mensen komen niet op de bonnefooi binnen, tijdens een ommetje in de pauze. Dat komt bijvoorbeeld doordat mensen thuiswerken, en omdat de horeca nog dicht is. Je mist het standaard verkeer. Daar kan geen gunfactor tegenop.”

Geen impulsaankopen

Binnenstadsmanager Hayo Galema van Leeuwarden ziet dat bij veel winkels. ,,Die missen de impulsaankopen, het funshoppen.” Het doelgerichte winkelen draait wel prima, signaleert hij. ,,De klanten die een afspraak maken, gaan niet met lege handen weg. Terwijl je normaal veel mensen in de winkel hebt die alleen kijken. Vooral lokale ondernemers die een goede relatie hebben met hun klant, hebben daar profijt van. Die hebben een grote gunfactor.”

En voor sommige winkels zijn het momenteel zelfs prima tijden. ,,Veel consumenten hebben wel geld. De spaartegoeden zijn nog nooit zo hoog geweest. En ze willen het nu gezellig hebben in huis, dus alles wat met interieur te maken heeft, draait goed.”

Mensen willen het thuis prettig hebben, en hebben spaargeld omdat ze niet op vakantie zijn gegaan

Een winkel die tot die categorie behoort, is Keukencentrum Marssum. ,,Ik zal zeker niet klagen”, meldt mede-eigenaar Petra Adamse. ,,Met de afspraken loopt het goed.” Ze ziet daarvoor meerdere redenen. ,,Mensen willen het thuis prettig hebben, en hebben spaargeld omdat ze niet op vakantie zijn gegaan. De kwaliteit van de klant is beter. En de nieuwbouw van woningen gaat gewoon door.”

Ze voelt mee met de ondernemers die zwaarder getroffen zijn, bijvoorbeeld in de horeca. ,,En ik was gisteren zelf in de stad, en zag dat veel winkeliers het lastig vinden dat een afspraak minstens vier uur van tevoren gemaakt moet worden. Ze moeten mensen weigeren. En dat vind ik voor die ondernemers heel heftig. Ik hoop dat ze die reserveringsperiode nog verkleinen.”