Elektrische rijder pakt sneller een elektrische boot, maar in de verhuur kiezen veel mensen voor de voor hen vertrouwde benzinemotor

Een echte doorbraak van elektrisch varen is volgens directeur-eigenaar Eva Meijer van Hoora Watersport in Heeg uitgebleven. ,,Zeker in de verhuur kiezen veel mensen voor de voor hen vertrouwde benzinemotor.”

Eva Meijer van Hoora Watersport Heeg in een met 3D-printer gebouwde boot.

Eva Meijer van Hoora Watersport Heeg in een met 3D-printer gebouwde boot. Foto: Niels de Vries

Al dertig jaar bouwt en verhuurt Hoora Watersport in Heeg, naast benzineboten ook elektrische vaartuigen. De gemiddelde bootjesvaarder heeft een conservatieve inborst is de ervaring van Eva Meijer. ,,Zeker de bootjeshuurder kiest eerder voor een benzineboot. Dat ligt vaak aan een gebrek aan kennis of een negatieve ervaring. We varen natuurlijk al honderd jaar met benzinemotoren. Die werken goed en we zijn ze gewend. Met elektrisch varen kom je toch in een andere wereld. Het gaat niet meer om pk maar kilowattuur. En ampère-uur in plaats van liters. Mensen maken zich zorgen of ze niet stil komen te liggen omdat de accu leeg is.”

Vaaruren

Wat ook niet aan de betrouwbaarheid mee heeft geholpen waren de vaaruren die door sommige fabrikanten op een acculading werden aangegeven. ,,In het verleden beweerde een fabrikant dat men op 1 kW met een 1kWh motor twintig uur kon varen terwijl. Datzelfde zag je ook bij elektrische auto’s. Er werden beloften gedaan die in de praktijk niet konden worden waargemaakt. Zo gooi je je eigen glazen in.”

De vraag naar een elektrische huurboot neemt naar haar ervaring niet toe. ,,Maar we zijn het ook niet gaan aanbieden vanwege de vraag. Ik vind dat we als branche een voortrekkersrol in hebben.”

Bij de bootjeskopers groeit wel de vraag naar elektrisch varen. ,,Vooral bij ouderen. Maar dan is het niet zozeer vanwege de duurzaamheid maar het comfort en de stilte van elektrisch varen. Voor jongere kopers is de prijs vaak een probleem en kiezen ze voor een benzinebootje.”

Golven

Het valt Meijer op dat mensen die een elektrische auto hebben eerder een elektrische boot huren dan de benzine- of dieselrijders. ,,Ze weten waar je op moet letten bij elektrisch vervoer. Twijfel je of je met je elektrische auto je bestemming haalt, dan ga je wat langzamer rijden. Hetzelfde geldt voor elektrisch varen. Ben je een benzinemotor gewend dan trek je de gashendel makkelijk ver open met hek- of boeggolven tot gevolg. Zulke golven geven je het idee dat je snel gaat, maar in feite gaat er vooral veel energie verloren met die golfvorming en vaar je net zo hard. Als je elektrisch vaart laat je dat wel uit je hoofd omdat je op de display ziet dat je heel veel energie verbruikt maar niet sneller vooruitkomt.”

Hoora bouwt zelf alleen nog maar elektrisch sloepen maar de meerderheid van hun vloot heeft een benzinemotor. ,,Elke elektrische valk heeft een goed accupakket maar ze zijn ook kwetsbaar voor water. Elk jaar gaat er wel eentje stuk. Dat kost ons 2000 euro en verdienen we dat seizoen niets op die boot. Maar we denken er wel over op termijn ook alle zeilboten van een elektrisch motor te voorzien.”

Waterschade

Voor haar ontwerp van de elektrische circulaire sloep, de Hoora 3.0, die ze als deelnemer van CIRCO Track, een cursus duurzaam ondernemen van Circulair Friesland, kreeg ze de eerste prijs. ,,Onze sloepen ontwerpen we alleen nog maar voor elektrisch varen. Ombouwen van benzine naar elektrisch kan wel, maar dan wordt het lastiger om je motor op de beste plek te plaatsen om waterschade te voorkomen.”

Hoewel ze al lang met duurzaam ondernemen bezig is, ontdekte Meijer door die cursus dat circulair ondernemen meer is dan alleen recyclen van materialen. ,,Wij bouwen polyester boten. Ik had verwacht dat het vooral daar over zou gaan. Maar duurzaam ondernemen heeft betrekking op je hele bedrijf. Ook dat je bijvoorbeeld een fietsplan voor je werknemers hebt.”

Beton

Het polyester probleem kwam overigens wel ter sprake. ,,Polyester is niet te hergebruiken. Het meeste gaat naar de stort of, zoals bij wieken van windmolens, de shredder in om als versterkingsmateriaal van beton te dienen. Dat is niet circulair. Thermoplasten, gemaakt van gerecycled plastic zijn een alternatief. Het is goedkoop maar niet zo sterk als polyester. En het moet uit Polen komen wat vervuilend transport betekent.”

Zelf geeft Meijer de voorkeur aan elektrisch varen. ,,Maar ik vaar ook wel eens mee met een skûtsje met een dieselmotor.”

Wanneer de laatste diesel- of benzineboot wordt verkocht durft ze niet te zeggen. ,,Wij denken al twintig jaar dat we aan de vooravond staan van elektrisch varen, maar voor mijn gevoel zijn we nu pas halverwege. Toch verwacht ik dat binnen tien jaar 80 tot 90 procent van de nieuwbouwboten elektrisch is.”