Elektrische sloepen van gerecyclede bierfusten en ander afval? Jong bedrijf uit Woudsend doet het gewoon. 'We gebruiken nu meer dan de wereld aan kan. En het kan anders. Dus waarom zouden we dat niet doen?'

Als we het doen, dan doen we het duurzaam, dachten Marieke de Boer (32) en .Jörgen de Jong (35) toen ze een paar maanden geleden een eigen sloep ontwierpen. Nog geen half jaar later ligt hun eerste boot van hergebruikte materialen in het water, en staan verhuurbedrijven in de rij om er eentje te bestellen.

Jörgen de Jong en Marieke de Boer met de testboot van de standaarduitvoering Ds 550. Daarvoor een schaalmodel van de Ds 680.

Jörgen de Jong en Marieke de Boer met de testboot van de standaarduitvoering Ds 550. Daarvoor een schaalmodel van de Ds 680. Foto: Simon Bleeker Fotografie Simon Bleeker Fotografie

Eigenaren De Boer en De Jong uit Woudsend zijn er zelf nog weleens verbaasd over hoe snel het is gegaan met hun bedrijf Duurzame Sloepen. Het idee voor de duurzame boot begon niet met een marktidee, maar met een heel andere behoefte. Ze wilden afgelopen zomer graag een boottochtje maken, maar alle huurbootjes waren al weg. De Jong: ,,Toen dacht ik: ik ga er zelf een bouwen.”

De Jong, met een achtergrond in de metaalsector, wilde eerst een snijpakket voor een metalen boot bestellen, maar kwam er al snel achter dat een boot uit een 3d-printer beter zou zijn. En de boot moest zo duurzaam mogelijk zijn, vertelt De Boer. Als polyester bootjes het einde van hun levensduur hebben gereikt, kan je daar volgens haar niet veel mee. ,,Dan zadel je de kinderen op met het probleem.” Duurzaamheid was een daarom een moetje, vertelt De Boer. ,,We gebruiken nu meer dan de wereld aankan. En het kan anders. Dus waarom doen we dat dan niet?

Uit de klauwen gelopen

En dus werd een elektrische boot van gerecycled afval bedacht. Vervolgens ging het snel, want toen ze inzagen wat er mogelijk was, kwamen er steeds meer ideeën, ambities, en geïnteresseerde partijen. Inmiddels ligt er een testboot klaar, heeft het bedrijf twee leveranciers, lopen de bestellingen binnen, en is een haven in Woudsend met 85 ligplaatsen aangekocht. De Jong heeft zijn huidige baan opgezegd en richt zich nu volledig op het bouwen van boten. ,,Ik zag dit als een project. Ik zou het erbij doen. Een beetje pielen. Het is eigenlijk een beetje uit de klauwen gelopen.”

De Jong doet de technische kant, en De Boer de bedrijfsvoering. Peter (vader van Marieke) is in dienst van het bedrijf. Hij was jarenlang werkzaam in de vaarwereld, en helpt met onder meer advies.

Oude bierfusten

De testboot ligt nu nog in een gehuurde loods aan de Ie. Als de sloep straks rondvaart op de Friese wateren, zal die opvallen door het slanke ontwerp, maar ook het korrelige en robuuste materiaal van de romp.

Het ontwerp is van Martin Bekebrede. Hij was eigenlijk al met pensioen, maar vond dit project zo leuk dat hij toch aan de slag ging. De boot is voor in ieder geval 70 procent gemaakt van materialen uit gerecycled afval, en er wordt gekeken of er oude bierfusten in verwerkt kunnen worden. Klanten kunnen voor een meerprijs ervoor kiezen om de boot nog duurzamer te maken, door bijvoorbeeld de kussens ook van hergebruikt materiaal te bestellen. In samenwerking met de TU Delft kijkt het bedrijf telkens wat nog duurzamer kan, bijvoorbeeld qua materiaalkeuze. En als de boot over enkele decennia op is, kan die gewoon in de shredder. ,,Dan kan je er een nieuwe sloep of bushokje van maken. Of wat dan ook”, aldus De Jong.

Eerst verhuurders

De belangstelling komt tot dusver van verhuurbedrijven. De Boer: ,,De particulier moet de boten eerst zien varen, dus die verwachten we pas later.” Naar verwachting kan het bedrijf volgend jaar voor het eerst quitte spelen.

Deze week ligt de testboot voor het eerst in het water. De komende periode staat in het teken van de finishing touch. Op de huidige accu kan de sloep zo’n acht uur lang varen met een snelheid van zo’n elf kilometer per uur. Volgens De Boer is de sloep te koop voor een concurrerende prijs.

Personeel vinden

Duurzaam, een goede prijs, voldoende vaargenot. Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. Zijn er dan echt geen nadelen? ,,Het halen van de aantallen wordt nog een uitdaging”, meldt De Boer na even te hebben nagedacht. ,,Dit jaar willen we 25 tot 30 boten afleveren. En volgend jaar ruim honderd.” Of dat gehaald wordt, hangt onder meer af van het aantal zzp’ers en later medewerkers dat gevonden kan worden. ,,Jörgen kan de boten niet in zijn eentje afbouwen. Dus dat wordt misschien nog lastig.”

Het weerhoudt het bedrijf er niet van om ambitieus te blijven. Er zijn inmiddels acht modellen ontworpen, en er is een plan om sloepen te bouwen die de Waddenzee op kunnen. De sloepen zijn ook te vinden op de volgende editie van botenbeurs Hiswa.

Maar wat de volgende stap ook wordt, duurzaamheid blijft het doel. De Boer: ,,We willen boten die goed zijn voor mens, economie, en klimaat.”