Webshopbedrijf Refresh blijft groeien: weer was de opslagruimte te klein voor de duizenden producten die Refresh verkoopt

De lijst met artikelen die de jonge Dokkumer ondernemers Tjerk Pieter de Vries en Robin Dijkstra met hun webshopbedrijf Refresh verkopen, is te lang en te divers om onder een noemer te vangen: het gaat 15.000 verschillende producten. Een bescheiden deel vanuit een eigen magazijn, dat binnen een jaar na oprichting al verschillende malen te klein was.

 Vooraan Tjerk Pieter de Vries (links) en Robin Dijkstra (rechts). Achterin werknemer Rick Koenen die de ingekomen goederen controleert.

Vooraan Tjerk Pieter de Vries (links) en Robin Dijkstra (rechts). Achterin werknemer Rick Koenen die de ingekomen goederen controleert. Foto: Jan Spoelstra

Als eenmanszaak waren Robin Dijkstra (19) en Tjerk Pieter de Vries (22) in augustus vorig jaar afzonderlijk een bedrijf begonnen. Samen deelden ze een kantoor aan de Doorvaart in Dokkum en al snel vonden de jonge ondernemers elkaar om een bedrijf op te richten, Refresh.

Dijkstra was al actief in webdesign en De Vries gaf juridisch advies. ,,Plannen om samen via webshops artikelen aan te bieden, te fungeren als tussenpersoon en online marketing voor bedrijven in Dokkum en omgeving op te zetten kwamen al snel op tafel”, zegt De Vries. ,,Een van de eerste reeks artikelen waar we mee zijn begonnen, waren nachtbrillen.”

Al snel volgden er meer artikelen. Specialisatie zit er tot nu toe niet in. ,,We zien in heel veel producten mogelijkheden. Zo hebben we waterdestilleerders, planten, haarborstels, knuffels en buitendouches. Het is een greep van wat we verkopen via webshops. Een bescheiden deel hebben we op voorraad, maar het overgrote deel gaat van de leverancier direct naar de koper.”

Eén stelling

In december hadden de ondernemers nog een stelling met een variatie aan artikelen zelf in voorraad. Die ruimte was op dat moment al volstrekt onvoldoende, legt De Vries uit. ,,We konden toen ruimte huren van Schildersbedrijf De Vries hier op het bedrijventerrein. Ongeveer 25 tot 50 vierkante meter. Maar in maart was ook die ruimte te klein. Sinds deze zomer hebben we een magazijn van driehonderd vierkante meter hier op bedrijventerrein Hogedijken.”

Van de 15.000 artikelen die het bedrijf vooral als tussenpersoon voor Nederlandse ondernemingen verhandelt, liggen de vijftig snelst verkopende op voorraad in Dokkum. De twee jonge ondernemers hebben drie mensen in dienst in het magazijn, enkele uren per dag is het personeel bezig om de orders van die dag klaar te maken. ,,Dat zijn jongeren met een bijbaan en in deeltijd.”

Dijkstra en De Vries zijn continu bezig met het verversen van artikelen die er te koop zijn, dat is ook de reden voor de naam van het bedrijf. De focus ligt op de online marketing voor de eigen artikelen en service voor bedrijven in Dokkum en omgeving. ,,We proberen via google en facebook bovenaan te komen en te blijven.”

In het eerste half jaar na oprichting is het aantal bestellingen maandelijks verdubbeld. Sinds afgelopen voorjaar is die stormachtige ontwikkeling iets tot bedaren gekomen, merken de twee. Nu is er sprake van een groei van een kwart tot 50 procent per maand. ,,We zitten nu ruwweg op honderd bestellingen per dag. Waarbij ongeveer veertig tot vijftig dagelijks uit ons eigen magazijn.”

Huizen

De Vries is niet alleen bezig met de verkoop van producten die online besteld en daarna verstuurd kunnen worden. Afgelopen jaar heeft hij ook platform Wensk opgericht waarbij hij zijn diensten aanbiedt voor verkopers op de oververhitte huizenmarkt.

Het is eigenlijk een tegenhanger van makelaarsplatform Funda, waarbij met gerichte zoektermen een te koop staand huis kan worden gezocht. ,,Bij Wensk werkt het andersom. Daar kunnen verkopers een keuze maken uit partijen die zijn of haar huis willen kopen. Mensen die op zoek zijn naar een huis kunnen al hun wensen invullen en dan kan een verkoper er op reageren.” Het concept wordt intussen omarmd door een groeiende groep makelaars.