Friese vrachtwagenchauffeurs zijn nu er nog nét genoeg. Maar op korte termijn zijn er meer mensen nodig. Vooral meer vrouwen

Nu de economie aantrekt, groeit het personeelstekort in veel sectoren. Volgens ABN AMRO zijn er vooral te weinig vrachtwagenchauffeurs. In Fryslân valt dat nog mee, maar volgens de bank en Friese transportbedrijven wordt het wel steeds moeilijker om geschikte mensen te vinden.

Nu de economie aantrekt, is er ook meer transport.

Nu de economie aantrekt, is er ook meer transport. Foto: ANP

,,Het is lastiger dan het was”, zegt René Visser, eigenaar van Kooiker Logistiek uit Grou over het vinden van personeel. ,,Maar het is nog wel te doen. In het midden en zuiden van het land is echt een tekort.” Visser vat daarmee het rapport over personeelstekort dat ABN AMRO dinsdag publiceerde aardig samen. De bank concludeert dat het tekort aan vrachtwagenchauffeurs terug is, nadat dat door de coronacrisis even was afgenomen.

Dit tekort speelt vooral in Noord-Brabant, Venlo, Zwolle en Apeldoorn. ,,In Friesland vallen de tekorten nog mee”, licht Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie, Transport & Logistiek bij ABN AMRO toe. ,,We spraken toevallig onlangs een Friese ondernemer die vertelde dat chauffeurs nog goed te vinden zijn, maar dat er wel minder beschikbaar zijn. Ik verwacht dat er de komende maanden wel weer krapte in Friesland kan ontstaan door de heropening van de economie, waardoor er meer vrachtwagenchauffeurs nodig zullen zijn.”


Vergrijzing

Ook volgens Visser van Kooiker Logistiek is de economische groei een belangrijke factor in het tekort. ,,Maar we kampen ook met vergrijzing. En in de crisis zijn veel chauffeurs vertrokken naar andere takken van sport, zoals de bouw en productiebedrijven.”

Arjen Tulner van Van der Werff Logistics uit Heerenveen ziet de krapte inmiddels ook in het Noorden. ,,We hebben twee vestigingen, in Heerenveen en in Brabant. Voorheen was vooral in het Brabantse pijn, en viel het in het noordelijke wel mee. Maar inmiddels zie je in heel Nederland een gebrek aan goed personeel.”


Jagen op de juiste man

Zelf heeft hij momenteel de organisatie goed voor elkaar. ,,Maar we groeien enorm, en daardoor hebben we behoefte aan nieuwe medewerkers. Je moet tegenwoordig goed je best doen om die binnen te kunnen halen. Als bedrijf kan je je onderscheiden door leuk werk, door je zaken goed voor elkaar te hebben, met goed materiaal. Maar dat doen vele. We jagen allemaal op de juiste man.”

Van der Werff wist in coronatijd met 10 procent te groeien, en dit jaar wordt een groei van 40 procent verwacht. Het bedrijf heeft 350 medewerkers. ,,En we hebben momenteel wel tien vacatures.”


Toegankelijker voor vrouwen

ABN AMRO berekende dat er tot 2025 jaarlijks zo’n achtduizend vrachtwagenchauffeurs nodig zijn. De bank pleit ervoor om die vooral onder vrouwen te werven. Swart: ,,Dankzij laad- en lossystemen is het werk fysiek minder zwaar geworden, waardoor het beroep aantrekkelijker en toegankelijker wordt voor vrouwen.”

Visser kan dit alleen maar beamen. ,,Dat is zeker een van de oplossingen. Er is best een enorm groot potentieel.” Hij denkt dat het beroep van chauffeur ook voor vrouwen interessant is. ,,Vroeger was het meer een mannenberoep. En misschien nog wel. Maar 100 procent zeker dat vrouwen het kunnen.” Zelf heeft hij ook een paar vrouwelijke chauffeurs in dienst. ,,Dat percentage is nog niet heel hoog”, geeft hij toe. ,,Maar je ziet ze wel vaker, en dat is een goede ontwikkeling.”

Ook Tulner van Van der Werff Logistics heeft meerdere vrouwelijk chauffeurs in dienst, en wil daar graag meer aan toevoegen. Ook voor hen is het een mooi beroep. ,,Ja, hartstikke mooi. Als dit werk bij je past, dan hebben wij die baan wel.”


Meer opleiden

Een andere oplossing is volgens hem dat bedrijven zelf meer chauffeurs gaan opleiden. ,,We moeten zij-instromers ook stimuleren.” Volgens ABN AMRO wordt dit ook vaak gesubsidieerd. Het blijft daarnaast een uitdaging om het vak te verkopen aan jongeren. Die zouden opzien tegen het gebrek aan tijd om te slapen. en de lange werkdagen.

Tulner van Van der Werff Logistics probeert zo veel mogelijk mee te gaan met de behoefte van zijn collega’s. ,,Je krijgt een beetje een menukaart. Je hebt chauffeurs die het liefst de hele week weg willen, en anderen die liever twee nachten weg zijn. Chauffeurs die alleen overdag willen rijden, of maar vier dagen. Daar moet je als organisatie in meegaan.”


Mooiste locaties

Volgens hem is het chauffeursvak een mooi en vrij beroep. ,,Waar je veel eigen initiatief in kwijt kunt, en je veel verantwoordelijkheid hebt. We willen mensen nooit opjagen, en we komen op de mooiste, gekste, en uitdagendste locaties.” ABN AMRO verwacht dat de lonen in de sector gaan stijgen door het tekort. Daar staat tegenover dat ondernemers in de transportsector vermoedelijk ook hun tarieven gaan verhogen.