Gestegen energie- en papierkosten drukken de winst van het moederbedrijf van Mediahuis Noord, waaronder ook het Friesch Dagblad valt

Gert Ysebaert, CEO van mediabedrijf Mediahuis. Foto: ANP
Die drukten op de winst, welke gecorrigeerd voor onder meer belastingen uitkwam op bijna 156 miljoen euro. Dat is ruim 10 miljoen euro minder dan in 2021.
Mediahuis zag de omzet vorig jaar wel stijgen, met zo’n 92 miljoen euro tot ruim 1,2 miljard euro. Volgens het bedrijf komt dat door de uitbreiding van activiteiten buiten België, onder meer via het inlijven van krantentitels. Maar daar tegenover stonden hoge kosten. Volgens Mediahuis stegen alleen de uitgaven voor papier al met dertig miljoen euro.
1,8 miljoen abonnees
Mediahuis bediende vorig jaar ongeveer 1,8 miljoen abonnees. Het bedrijf zag het aantal digitale abonnementen met 13 procent toenemen. NRC valt daarin op: op deze krant had van alle abonnees 65 procent een digitaal lidmaatschap in 2022. In heel Nederland lag dat percentage op 47 procent. Ter vergelijking, in België (34 procent), Duitsland (14 procent) en Luxemburg (10 procent) liggen de percentages een stuk lager.
De daling van het aantal mensen met een abonnement op de geprinte krant zette met 11 procent ,,onverminderd” door, meldt Mediahuis. Mediahuis Noord, de uitgever van de regionale kranten in Noord-Nederland, kon maandag nog niet zeggen waarop de eigen omzet- en winstcijfers van 2022 zijn uitgekomen.
Lees ook
Vacatures
(Persoonlijk) begeleider
Trajectum

Werken op de SEH, OK of IC?
Ommelander Ziekenhuis Groningen

Lid Raad van Toezicht | financieel profiel
Talent Performance namens Alliade
