Ook een zeiltjalk van de bruine vloot zorgt voor CO2-uitstoot, het eerste schip op waterstof komt er aan

Veel duurzamer dan met een zeiltjalk kun je niet varen, zou je denken. Toch steekt Joost Martijn zes ton in het fossielvrij maken van zijn historische tjalk De Overwinning. Het eerste schip van de bruine vloot in het Waddengebied dat wordt vergroend.

Schipper Joost Martijn in zijn tjalk die wordt omgebouwd tot een fossielvrij schip.

Schipper Joost Martijn in zijn tjalk die wordt omgebouwd tot een fossielvrij schip. Foto: Catrinus van der Veen

Gezaag en geschuur in de loods van SRF Shipbuilding in Harlingen begeleiden dinsdagmiddag de aftrap van het vergroeningsproject voor de bruine vloot in het Waddengebied. Er moet nog heel wat werk worden verzet om De Overwinning, een schip uit 1914, om te bouwen tot een vaartuig met een elektromotor op waterstof of methanol. ,,Er zat een dieselmotor uit een oude DAF-vrachtwagen in”, vertelt eigenaar Joost Martijn. ,,Die voldeed prima, maar je ging er wel van hoesten.”

Ronkende dieselmotoren

Vacatures

Lid Raad van Toezicht

Zonnehuisgroep Noord

Financieel Manager

De Zwarte Hond

Assemblage- / Productiemedewerkers (m/v) (ook vakantiekrachten)

Mark B.V.

Nieuws

menu