Duurdere grondstoffen leiden tot krimpflatie: de fabrikant goochelt met verpakkingen en de consument krijgt minder waar voor hetzelfde geld

Dure grondstoffen betekenen hogere prijzen voor de consument, en dat merken we in het winkelwagentje. Supermarkten en fabrikanten halen daarom handige trucjes uit om te zorgen dat consumenten niet merken dat ze meer betalen, of minder waar voor hun geld krijgen. „De supermarkt is één grote marketingfuik.”

Winkelen wordt duurder.

Winkelen wordt duurder. Foto: EPA

Het was op sociale media al gauw een hype: de foto van een Koopmans-verpakking met zelfrijzend bakmeel. Net zo groot als eerst, maar met slechts 400 gram inhoud in plaats van de oudere 500 gram. Je betaalt dus hetzelfde, maar je krijgt minder. Dit wordt ook wel krimpflatie genoemd. Al wil Joost van den Berg, marketing manager van Oetker (waar Koopmans onder valt), geen commentaar geven op de prijs. „Die wordt uitsluitend bepaald door retailers.” Volgens hem is het lichtere pakje een ’kwaliteitsverbetering’, en heeft dat niets van doen met de recent zeer sterk gestegen grondstofprijzen.

Nieuws

menu