Nieuwe kathedraal Makkum mét behoud van historie Amels

De eerste paal van het tweede dok van De Vries Scheepsbouw in Makkum is gisteren geslagen. Jorritsma Bouw uit Bolsward heeft de klus voor een 166 meter lange hal à tientallen miljoenen euro’s gekregen. Het dok moet De Vries de toekomst in helpen, maar de werf heeft eveneens gekozen voor behoud van het verleden.

Een artist impression van de gehele werf. Tussen de twee hallen komen de kantoren.

Een artist impression van de gehele werf. Tussen de twee hallen komen de kantoren. Beeld: De Vries Makkum

,,Een voormalige interieurwerkplaats uit de tijd van de werf Amels zal worden opgeknapt, mogelijk vestigen we er een kantoor in”, zegt directeur Sijbrand de Vries. ,,We moeten de heritage van deze werf niet vergeten. Weten waar je vandaan komt en waar je nu staat, is belangrijk.” Een tweede pand dat bewaard blijft, is It Strânhûs, dat stamt uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. De Vries nam de Amels-werf in 2005 over.

Grotere jachten

Bij de nieuwbouw van de tweede ‘kathedraal’ van Makkum duizelt het van de grote getallen. Het aantal voltijdbanen op de werf zal stijgen van driehonderd naar 375. De nieuwe werf is dus 166 meter lang, en daarnaast 37 meter breed en 28 meter hoog. In lengte is het een kleinere versie dan de huidige hal, maar waar het droogdok nu superjachten tot 120 meter aankan, is dat in de nieuwe hal 140 meter. Ook kunnen de schepen groter in de breedte (van 19 naar 21,5 meter) en in de diepte (van zeven naar acht meter). Met de ruimere afmetingen wordt tegemoet gekomen aan de wens voor grotere jachten.

Lees ook: Vakschool voor scheepsbouw blijft nodig

In november 2019 moet de nieuwe hal klaar zijn. De politieke instemming en de vergunningen waren daarvoor net op tijd klaar, iets waar de scheepswerf ook op hamerde. ,,In september zal de eerste boot binnenvaren. Die moet in november dan helemaal klaar zijn. We beginnen dus alvast, terwijl de bouw van de hal nog doorgaat.”

We hebben ook last van een krappere arbeidsmarkt, maar vanuit ons brede netwerk weten mensen ons wel te vinden

Met een tweede dokhal kan er straks aan twee jachten tegelijkertijd gebouwd worden. Schilders, pijpfitters en ontwerpers kunnen zo heen en weer. De groei naar ongeveer 375 medewerkers is al in gang gezet. ,,De werving gaat ons tot op heden goed af. We hebben natuurlijk ook last van een krappere arbeidsmarkt, maar vanuit ons brede netwerk weten mensen ons wel te vinden”, zegt De Vries. De Makkumer werf verwacht ook meer werk bij toeleveranciers te gaan neerleggen.

Brede sluis

De Vries Scheepsbouw had gehoopt dat tegelijk met de opening van het tweede dok ook de brede sluis bij Kornwerderzand een feit zou zijn. De komst van het grote infrastructurele werk is verre van zeker. De regio sprak zich er voor uit, maar subsidies uit Den Haag en Brussel zijn onzeker. ,,De komst van de brede sluis is van groot belang, om grotere jachten te kunnen bouwen. We hebben nu gezien dat ondernemers soms wat sneller schakelen dan de overheid. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat de overheid hier zijn verantwoordelijkheid neemt”, zegt De Vries. ,,Hoe eerder de brede sluis en brug er zijn hoe beter. Als het in 2022, 2023 of 2024 klaar is, dan is dat naar verwachting.”

Vacatures

Supply Chain Coördinator

Sunoil Biodiesel Holding B.V.

Werkvoorbereider/ Projectleider

Beemster Electrical Solutions B.V.

Financieel Manager

De Zwarte Hond

Nieuws

menu