Truckers alert op verspreiding coronavirus

Op veel laad- en losadressen hebben chauffeurs tevens te maken met hygiënemaatregelen als gevolg van de corona-uitbraak. Dat betekent onder andere het gebruik van mondkapjes en vaak handenwassen, vooraf en naderhand.

Op veel laad- en losadressen hebben chauffeurs tevens te maken met hygiënemaatregelen als gevolg van de corona-uitbraak.

Op veel laad- en losadressen hebben chauffeurs tevens te maken met hygiënemaatregelen als gevolg van de corona-uitbraak. Foto: ANP

Ook wordt het advies aangehouden om indien mogelijk een afstand tussen personen aan te houden van twee meter. Sommige transporteurs dragen hun chauffeurs op om op losplaatsen in Italië in de cabine te blijven.

Loket met glas

Een andere maatregel, die bijvoorbeeld door transportbedrijf Brant Visser in Heerenveen wordt aangehouden voor personeel uit risicogebieden, is het gebruik van een loket met een glazen raam. ,,We willen voorkomen dat mensen elkaar besmetten door bijvoorbeeld hoesten”, legt directeur Brant Visser uit. ,,Ook onze chauffeurs zijn zeer alert wanneer het gaat om contact met anderen en hygiënemaatregelen. Wij rijden niet op Italië, we worden dus niet getroffen door de maatregel dat gebieden daar zijn afgesloten. Maar richting Frankrijk merken we het wel dat bedrijven en overheden maatregelen nemen. Zo wordt daar extra gecheckt of hygiënemaatregelen wel echt worden genomen.”

De uitbraken met het coronavirus treffen het bedrijf uit Heerenveen nog niet zakelijk. ,,De aanvoer van containers loopt nog wel door; in Europa staan er nog voorraden die moeten worden vervoerd. Er wordt al wel gesteld dat er uit Azië minder binnenkomt. We merken daar nu echter nog niets van. Wellicht komt er op termijn een dip, maar er zijn ook al signalen dat er weer productie en vervoer wordt opgestart.”

Fiat-dealer

Ook Fiat-dealer Jelle Talsma uit Leeuwarden bemerkt nog geen gevolgen van het Italiaanse besluit bepaalde gebieden in quarantaine te houden. Directe contacten met dat land zijn er niet. ,,Voor de uitbraak was daar een introductie van een nieuw elektrisch automodel, daar zijn we nog wel geweest. Maar verder lopen de contacten vooral via de importeurs”, zegt een woordvoerder. ,,Maar als het decreet voor een langere periode geldt, langer dan enkele weken, zal dit ons ook raken. Dan komen er minder nieuwe auto’s het land binnen, en dus ook naar ons.”

De Friese afdeling van werkgeversorganisatie VNO-NCW laat bij monde van voorzitter Sjoerd Galema weten dat vooreerst vooral grotere bedrijven de gevolgen ondervinden van de wereldwijde uitbraak. Hij adviseert ondernemers voorzichtig te zijn met het sturen van mensen naar grote bijeenkomsten. ,,En zieke en halfzieke mensen moeten niet naar het werk. We moeten voorkomen dat we elkaar besmetten.”