Een vliegtuig kan levens veranderen, zo weten ze bij de MAF

In deze weken reizen heel wat mensen - of het nu groen, geel, oranje of (donker)rood is - naar een vakantiebestemming.. De vlieguren naar de zon lonken! Toch zijn er ook heel wat vlieguren die een andere functie hebben: die van de MAF.

Een Cessna Caravan, gebouwd en gemodificeerd voor het vliegen in de wildernis. Een van de vliegtuigen van de MAF. Dit toestel vliegt ook in Zuid-Soedan.

Een Cessna Caravan, gebouwd en gemodificeerd voor het vliegen in de wildernis. Een van de vliegtuigen van de MAF. Dit toestel vliegt ook in Zuid-Soedan. Foto: Rob Voss

Sinds corona wordt er gelukkig minder gevlogen en dat is goed nieuws. In ieder geval voor het klimaat. Toch zijn er ook heel wat vlieguren die echt levens veranderen. Dat is te lezen in Luchtpost , het blad van de MAF (Mission Aviation Fellowship) .

In 2020 maakte de MAF 27.000 vlieguren. Er werden 82.000 passagiers vervoerd. 3,5 miljoen kilo vracht ging er mee en liefst 3.000.000 kilometer gevlogen. Opgeteld: 77 keer om de aarde naar 1200 bestemmingen. Het lijkt een droge opsomming van feiten, maar het ging ook om meer dan 1500 medische evacuaties. En dan weet je: zo’n vliegtuig is niet voor niks in de lucht.

Soms zijn er ook evacuaties nodig vanwege conflicten. Piloot Wim Hobo vliegt al jaren in Zuid-Sudan. Van de hoofdstad Juba over Mundri en Maridi naar Yambio. Ik ken de geografie van Zuid-Sudan niet uit mijn hoofd, maar het zal niet toevallig zijn dat juist hier de MAF actief is. En dat klopt, zo blijkt.

Ontvoerd en gedood worden

Een van de groepen die regelmatig incheckt zijn medewerkers van de Maridi Youth Christian Associaton (MYCA). Zij helpen jongeren om mee te bouwen aan de toekomst van Zuid-Sudan. ,,De vluchten helpen onze jongeren om naar Juba te komen zonder onderweg aangevallen, ontvoerd of gedood te worden. Bijna maandelijks gebeuren er vreselijke aanvallen op de wegen. Als je een maand geluk hebt, gebeurt er de volgende maand iets gruwellijks. Wij hebben zoveel jongeren verloren!”, vertelt Thomas Titus. ,

,Mensen die zich het niet kunnen veroorloven om te vliegen, staan voor moeilijke keuzes. Ze moeten met de auto reizen! In deze tijd van het jaar duurt het drie dagen om Juba te bereiken als je met de auto over de weg reist en het risico om beroofd of gedood te worden is groot”. Zo vielen rebellen, die in een bos verscholen zaten, mensen aan. Ze staken een auto vlak voor Maridi in brand en doodden vier burgers. Dat kun je beter voorkomen. ,,Een MAF-vliegtuig brengt ons binnen een uur naar Juba. Het is een veilige luchtbrug voor de jongeren uit Maridi en het enige dat hoopt geeft aan de gemeenschap.”

Wil Veldhuis

In Vredesspiraal , het kwartaalblad van Kerk en Vrede wordt Wil Veldhuis (1934-2021) herdacht. Op 10 april jl. overleed het oud-bestuurslid van Kerk en Vrede. Van 1974 tot 1978 was hij voorzitter van de vereniging en daarna - tot begin jaren negentig - lid van de Theologische Werkgroep. ‘Wil voelde zich zeer betrokken bij de vredesbeweging en zocht vooral naar verdieping’ . Dat deed hij onder meer met Hannes de Graaf die hoogleraar Ethiek was in Utrecht en lange tijd voorzitter van Kerk en Vrede. De wijze waarop Veldhuis theologie bedreef was bijzonder. ‘Hij wilde mensen niet vastpinnen op een moment, maar het proces ontdekken. Pastoraat is niet beoordelen maar met de ander op weg gaan.’

In hetzelfde blad is een artikel opgenomen van rabbijn Awraham Soetendorp - wat eerder al verscheen op het online levensbeschouwelijke platform NieuwWij.nl

Volgens de rabbijn staan we op een beslissende tweesprong, welke het Earth Charter (Handvest van de Aarde) twintig jaar geleden al aanduidde. ,,Nu de wereld steeds meer verweven, onderling afhankelijk en kwetsbaar wordt, houdt de toekomst zowel grote gevaren als grote beloftes in.”

Levensreddende vaccins

Dat geldt ook voor hoe we reageren op corona. ,,In onze wereldwijde reactie op de uitbraak van het virus dat niemand spaart, tonen wij deze twee gezichten: aan de ene kant de ongekende veerkracht van wetenschappelijke grensoverschrijdende samenwerking die geleid heeft tot de tijdige ontwikkeling van levensreddende vaccins. Aan de andere kant het ontluisterende gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel, om de aanvankelijke belofte, om vaccinatie beschikbaar te stellen aan elke wereldburger, ook in daden om te zetten.’

Hij pleit voor de instelling van een Gewetensraad, die volgens hem meer invloed zal hebben dan de huidige VN Veiligheidsraad. ,,De Gewetensraad zal, welke organisatorische vorm deze ook zal krijgen, in essentie de authentieke plek zijn waar mensen samenkomen die de zucht van compassie opvangen en versterken, die hoop vleugels geeft.”

In de rubriek Bladspiegel worden wekelijks de christelijke kerk- en opiniebladen besproken