Rutte: ‘Het leven draait niet om ik, ik, ik, maar om samen’

„Wie in God gelooft, mag hoop hebben en daar gaat een enorme troost van uit”, zei Mark Rutte in zijn Protestantse Lezing, afgelopen zaterdag. Hij keerde zich expliciet tegen egoïsme: „Denk bij alles wat je wilt en doet ook aan een ander.”

Mark Rutte zei zaterdag tijdens de Protestantse Lezing dat het geloof zijn leven verrijkt: „Het heeft mijn eigen schilderij groter en dieper maakt.”

Mark Rutte zei zaterdag tijdens de Protestantse Lezing dat het geloof zijn leven verrijkt: „Het heeft mijn eigen schilderij groter en dieper maakt.” Foto: Protestantse Kerk

In 2013 riep premier Mark Rutte de Nederlanders nog op een nieuwe auto of een nieuw huis te kopen om het land uit de economische crisis te helpen. Tijdens zijn Protestantse Lezing sloeg hij op een heel andere trom: „Het leven draait niet om contanten of consumptie, het draait om contact. Om echt menselijk contact.”

De donderdag in de Haagse Kloosterkerk opgenomen lezing werd zaterdag, op Hervormingsdag, uitgezonden tijdens het door de Protestantse Kerk georganiseerde Petrus Festival, een YouTube-uitzending van met muziek en gesprekken over het goede en mislukte leven. Rutte onderzocht in zijn lezing wat een goed leven inhoudt.

Aandacht

„Daarop is natuurlijk geen goed of fout antwoord te geven. Maar wat de coronacrisis ons sowieso leert, is dat het leven, als het erop aankomt, niet draait om meer, meer, meer, en al helemaal niet om meer ik, ik, ik, maar om samen, om verantwoordelijkheid en om aandacht voor de mensen om je heen.”

Wat de coronacrisis ons sowieso leert, is dat het leven, als het erop aankomt, niet draait om meer, meer, meer, en al helemaal niet om meer ik, ik, ik

Rutte ging uitgebreid in op Romeinen 12, waar hij het antwoord op de vraag naar een goed leven duidelijk geformuleerd vindt in een van de instructiebrieven van Paulus. „Hij schrijft daar onomwonden dat een goed leven een leven is in dienst van de wil van God. In de Nieuwe Bijbelvertaling staat letterlijk: ‘U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen dooruwgezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is’.”

Echo

In die tekst zit veel van het geloof van zijn jeugd, zegt Rutte. „Ik hoor daarin de echo van een van de kernwaarden die ik van mijn ouders heb meegekregen: altijd zelf blijven nadenken, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen daden en niet blindelings met de kudde meelopen.”

Rutte wijst er op dat Paulus „sterk de nadruk legt op het feit dat mensen verschillende gaven hebben en dat daar geen hiërarchie in bestaat.” Dat beeld spreekt hem aan, omdat het betekent dat iedereen in zijn of haar leven goed kan doen, en dus een goed en betekenisvol leven kan leiden.

Voor mezelf sprekend, durf ik wel te zeggen dat het geloof mijn eigen schilderij groter en dieper maakt

Een goed leven is een leven dat betekenis heeft in het leven van anderen, concludeert Rutte. Een goed leven is daarmee niet per se een gelovig leven, meent hij: „Dat zou enorm aanmatigend zijn en ook veel te kort door de bocht geformuleerd. Maar voor mezelf sprekend, durf ik wel te zeggen dat het geloof mijn eigen schilderij groter en dieper maakt.”

Aandacht voor je eigen achtergrond helpt Bijbelteksten dieper te begrijpen

Karrer: „Het komt voort uit een beweging van armen en onderdrukten in Zuid-Amerika en Zuid-Afrika, die op deze manier de relevantie van de Bijbel voor hun dagelijks leven opnieuw ontdekten. Contextueel Bijbellezen werd een van pijlers van de bevrijdingstheologie, die in de jaren zestig ontstond.

Nieuws

menu