Veel volgers op TikTok als gave van God

In christelijke bladen gaat het deze week over zomerse regenboogijsjes, de balans tussen ons online en offline leven en ons koopgedrag op internet. Kan dat duurzamer?

Foto:

Foto: FD

Na veel regen en wind is deze week de lente toch wel echt begonnen. Inmiddels kan er in de tuin worden gegeten en lopen de kinderen in korte broeken.

Ook Petrus, het kwartaalblad van de Protestantse Kerk , heeft de zomer in de bol. In het meest recente nummer staat een recept voor regenboogijsjes, ‘omdat de regenboog hét symbool is van de lhbti-gemeenschap’. Lhbti? ‘Een afkorting die staat voor lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender en intersekse’, legt het artikel ‘Alle kleuren op een stokje’ uit.

Perfecte dynamiek

De Lutherse Gemeente Rotterdam organiseert tweemaandelijks TafelTijd, waarbij 25 tot 30 lhbti’ers bij elkaar komen om samen te vieren, te eten en te praten. Aan iedere tafel is plek voor vier personen, ‘dan is de dynamiek perfect’. De deelnemers nemen allemaal wat te eten mee en luisteren samen naar een lied. „Daarna ga je per gang in gesprek aan de hand van stellingen”, vertelt organisator Lianda Groeneveld. „Tussen elke gang wissel je van tafel. Het levert heel bijzondere gesprekken op.”

Een van de bijzonderste bijeenkomsten was - wat Groeneveld betreft - begin 2019, na de publicatie van de Nashvilleverklaring, de Nederlandse variant op de Amerikaanse Nashville Statement, waarbij ondertekenaars zich tegen homoseksuele relaties keren. „Met meer dan honderd mensen hebben we toen ‘s middags gesproken. ’s Avonds bleven meer dan vijftig mensen eten.”

Vanwege de coronacrisis hebben de bijeenkomsten al meer dan een jaar niet plaatsgevonden. Groeneveld mist het samenzijn. „Ik kan niet wachten tot we elkaar weer kunnen ontmoeten. De gesprekken zijn enorm waardevol voor mij.”

Online met God

In BEAM, het jongerenmagazine van de Evangelische Omroep , gaat het over alles wat met online te maken heeft. Een leefwereld die zeker bij deze doelgroep niet meer weg is te denken. Joram Kaat, presentator van de EO, vertelt hoe het bij hem werkt: zijn afspraken staan met ,,een militaire precisie” in zijn agenda gepland. Zelfs het schrijven van een eerste voorwoord voor dit magazine.

Hoe anders is dat met online. ,,Het gekke is dat mijn hele online leven totaal niet gepland is. Zonder dat ik het vooraf besluit, zit ik elke dag uren op Instagram, YouTube, Whatsapp en BEAM.nl (dat laatste moet ik schrijven van mijn baas). Iedere dag zit ik gemiddeld vijf uur op mijn telefoon en ik doe eigenlijk helemaal niks. Beetje scrollen, beetje kijken, beetje lachen, beetje liken.”

‘Is dat erg?’, vraagt hij zich al nadenkend af. Aan de ene kant niet, want het online zijn, brengt hem - zeker in deze coronatijd, in contact met zijn vrienden. En: ,,Het inspireert me, het vermaakt me.”

Het grote probleem: zijn offline leven en online leven zijn uit balans. ,,Soms wil ik even opzoeken hoelang je spaghetti moet koken en zit ik 250 minuten later naar een YouTube-video te kijken van een spoorwegovergang in Trutjeshoek.” Een plaats die écht bestaat, vertelt hij de jeugdige achterban.

Tiktok

In hetzelfde blad komen ook @lisanne.dijkstra en @folkerttiktok aan het woord. Over een medium wat op ontzettend populair is: TikTok, waar je zelf video’s kan plaatsen. Folkert wordt inmiddels op straat herkend.

Lisanne ziet de hoeveelheid volgers die ze heeft op TikTok ,,echt als een cadeau van God”. ,,Tegelijk is het ook een verantwoordelijkheid: wat doe ik met deze aandacht?”

Koopgedrag

In het magazine OnderWeg gaat het over online koopgedrag. ‘Heb je naaste lief met je koopgedrag’. is de kop.

Online shoppen nam een vlucht in coronatijd. ,,We vinden duurzaamheid belangrijk en we begrijpen dat, met de huidige focus op bodemprijzen, duurzaamheid geen echte kans van slagen heeft. Maar dan moeten we ook de daad bij het woord voegen. Want onze naaste die ons van voedsel, kleding en elektronica voorziet, lijdt hieronder. Laten we dus als consumenten niet alleen denken aan onze eigen portemonnee, maar ons ook afvragen: hoe help ik mijn naaste hiermee?”, is het advies van Karen Bouwsma ,die beleidsadviseur is bij de organisatie Leefbaar loon.