Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
woensdag 20 juni

Economiewoensdag, 28 mei 2003

Bloembinder Huisman uit Balk wordt na wereldkampioenschap ambassadeur voor bloemisterij
Sluiting bloemenzaak door te veel werk
SIMON TALSMA
Balk – Bloembinder Johan Huisman neemt met zijn 41 jaar een zeer ongebruikelijke stap door de uitstekend draaiende bloemenwinkel te verkopen. Hij kan zijn werk als arrangeur voor het Bloemenbureau Holland niet meer combineren met de werkzaamheden in de bloemenwinkel.
Het werk voor het Bloemenbureau zorgt intussen voor een goed belegde boterham. Huisman richt zich vanaf juni vooral op dat werk.
Huisman besteedt nu al bijna al zijn werktijd aan activiteiten voor het Bloemenbureau. Vanaf 1988 werkt hij freelance voor het bureau en promoot hij de Nederlandse bloemen over de hele wereld. Met workshops en shows brengt hij nu wereldwijd de Nederlandse bloemen aan de man. Momenteel verblijft hij daarvoor minimaal 150 dagen per jaar in het buitenland en komt het werk in de bloemenwinkel al jaren op de schouders van zijn vrouw Symona terecht. Zij verzorgt de inkoop, facturering en de complete boekhouding. Ook het huidige personeel zorgde ervoor dat de winkel de afgelopen jaren kon blijven draaien.
Huisman merkt op dat de huidige economische tegenwind niet leidt tot minder aankopen. Opvallend is dat de verkopen juist stijgen. Vooral de export van bloemen naar Oost-Europese landen zit sterk in de lift. Door de stijgende welvaart in de voormalige Oostbloklanden kunnen consumenten daar meer besteden. Polen en Rusland worden de komende jaren naar verwachting steeds belangrijkere afnemers van Nederlandse bloemen en planten.
De vele werkzaamheden voor het Bloemenbureau Holland zijn een gevolg van deelname aan de wereldkampioenschappen Bloemschikken Teleflora. Teleflora werkt met hetzelfde concept als Fleurop en bezorgt over het gehele land boeketten en bloemen. Huisman deed in 1985 op 23-jarige leeftijd mee aan de Nederlandse kampioenschappen en won tot zijn grote verrassing. Daarna sleepte hij de wereldtitel binnen in Nieuw-Zeeland. Deze titel heeft er vooral voor gezorgd dat Huisman door groothandelaren en bloemisten van over de hele wereld werd benaderd om demonstraties te verzorgen. In de eerste jaren na het kampioenschap ging het nog om enkele keren per jaar. Nu is Huisman daar jaarrond mee bezig en zijn de werkzaamheden voor het Bloemenbureau niet meer te combineren met de bloemenwinkel.

Overname winkel

Personeelslid Lydia Steneker neemt de bloemenwinkel over. Na zaterdag is de winkel enkele dagen dicht en vindt een grote verbouwing plaats. Steneker start de winkel in een kleinere opzet met nieuw personeel en onder een nieuwe naam: Flower Power. De winkel gaat 6 juni weer open.
Tot en met zaterdag is er in de winkel uitverkoop. Daarna wordt de werkplaats met de verbouwing afgezonderd van de rest van de winkel. Huisman gebruikt de werkplaats dan vooral voor de voorbereidingen van de workshops en demonstraties.
Voor de komende maanden heeft Huisman al vele demonstraties in het vooruitzicht. Half juni verzorgt hij in een Engels theater voor 1200 personen uit de groothandel en de bloemisterij een ‘Flower Tour around the World’. Met muziek, modellen en veel bloemen worden de landen in beeld gebracht in een reis om de wereld.
Niet alleen het werk voor het Bloemenbureau zorgt voor veel activiteit. Huisman zit nog vol ideeën voor kleine en grootschalige projecten. Daarnaast heeft hij zitting in de jury van de ‘Proeve van Meesterschap’. Het behalen van deze titel wordt door veel bloemisten gezien als het hoogst haalbare. Na een gedegen voorbereiding en het maken van een scriptie gaan de kandidaten op voor het examen. Na het behalen daarvan mogen bloemisten het felbegeerde predikaat voeren.
Door alle activiteiten naast het werk voor het Bloemenbureau is Huisman dan ook niet bang dat hij de binding met het bloemistenvak kwijtraakt.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties