Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
woensdag 20 juni

Hoofdartikelwoensdag, 28 mei 2003

Reizigers de dupe
De noordelijke provincies lijken opnieuw getrapt in de val van de schaalvergroting. Het groots opgezette Noord-Nederlands Bureau voor Toerisme (NNBT) staat aan de rand van een faillissement, ondanks een ingrijpende reorganisatie in de afgelopen maanden.
Een aantal vakantiegasten die via het NNBT een verblijf in Fryslân, Groningen of Drenthe hebben besproken, is de pineut: zij kunnen waarschijnlijk fluiten naar de aanbetaling die ze via de boekingcentrale naar hun bestemming wilden overmaken.
Het NNBT werd enkele jaren opgezet als fusie tussen de drie provinciale bureaus voor toerisme. Het was de bedoeling dat het NNBT, met hoofdzetel in Drachten, de toeristische marketing en promotie voor het hele Noorden op zich zou nemen. Met grootse campagnes zouden toeristen naar Fryslân, Groningen en Drente gelokt moeten worden. Nieuwe toeristische concepten en arrangementen zouden ontwikkeld worden. De sector kon zo’n impuls wel gebruiken: de groei in het noordelijke toerisme is er een beetje uit en de trek naar het buitenland was de afgelopen jaren bijzonder groot.
Onmiddellijk nadat de plannen waren aangekondigd, was er kritiek op het concept NNBT. De toeristische sector in Fryslân, Drenthe en Groningen is zo verschillend, dat een gezamenlijk wervingsbeleid niet mogelijk lijkt. De rust, bossen en historie van Drenthe zijn een ander ‘product’ dan het water, de stilte en de uitgestrektheid van Fryslân. Om Groningen aantrekkelijk te maken voor toeristen, moeten de accenten weer elders worden gelegd. Ieder met enig verstand van marketing voelt aan dat ‘het merk’ Fryslân een andere status heeft dan ‘het merk’ Groningen.
Het NNBT heeft niet kunnen waarmaken waar het voor is opgezet. Het leverde wel directe werkgelegenheid op: op zeker moment werkten er meer dan zeventig mensen op het bureau. Maar de toeristische sector heeft het NNBT - voor zover meetbaar - niets of amper iets betekend. Sinds de oprichting is de sector niet gegroeid. En inmiddels doet alle negatieve publiciteit rond het bureau het Noorden meer kwaad dan goed.
Het bureau is ten onder gegaan aan financiële problemen uit de voorgeschiedenis. De toerismebureaus in Drenthe en Groningen brachten schulden in binnen het nieuwe fusiebedrijf. Die molensteen heeft het bureau niet kunnen afwerpen. Voor de medewerkers is het zuur: zij staan op straat, in een slechte economische tijd, dus met weinig uitzicht op een baan. Maar uiteindelijk kon het belang van deze werknemers en de mogelijk gedupeerde toeristen niet opwegen tegen een offer van opnieuw honderdduizenden euro’s gemeenschapsgeld dat nodig was om een faillissement te voorkomen.
Uit het NNBT-debacle kan de les worden getrokken dat groot niet altijd goed is. De VVV’s in Fryslân hebben inmiddels besloten de samenwerking te beperken tot alleen Fryslân, dat volgens hen wél een ‘uniform en herkenbaar toeristisch product’ is - daar zal men in Appelscha en op de eilanden, in Rijs en Moddergat wellicht genuanceerd over denken.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties