Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
dinsdag 19 juni

Economiewoensdag, 16 november 2005

Super de Boer wil top zijn in ‘mens en milieu’
Den Bosch – Plastic verpakking van maïs, veel biologische groenten en fruit en koffie waarvoor de boeren een eerlijke prijs krijgen. Supermarktketen Laurus wil tot de top in zijn branche gaan behoren als het gaat om duurzaam ondernemen, met aandacht voor mens en milieu.
Daartoe tekent het bedrijf vanmiddag een samenwerkingsovereenkomst met de Stichting Natuur en Milieu (SNM) en met ontwikkelingsorganisatie Novib, zo maakte F. Kremer, hoofd communicatie van Laurus, vandaag bekend.
De aanleiding voor de samenwerking is een conflict tussen SNM en Laurus over de bestrijdingsmiddelen in de groenten en fruit van de supermarkten van Laurus. Uiteindelijk besloten de natuurorganisatie en de supermarktreus de handen in een te slaan.
Laurus omarmde het concept van duurzaam ondernemen. Vooralsnog ligt de focus daarvoor op de vierhonderd supermarkten van Super de Boer. De andere ketens, zoals de Edah, liften mee op de verantwoorde inkoop, maar krijgen geen apart duurzaam beleid.
Die keuze ligt voor de hand, vindt Kremer, omdat Laurus Super de Boer in de markt positioneert als de ‘luxere’ supermarkt, met aandacht voor vers, kwaliteit en verantwoorde producten.
De komende tijd gaat de uitrol van het duurzame beleid van start. De supermarktketen is al begonnen met het vervangen van verpakkingsplastics door een natuurplastic, gemaakt van maïs.
Begin volgend jaar komt Super de Boer met verantwoorde producten, zoals koffie, onder het keurmerk Rain Forest Alliance. Die organisatie zorgt ervoor dat boeren in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs voor hun producten krijgen. Daarbij wordt het aantal biologische groente- en fruitproducten flink uitgebreid.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties