Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
donderdag 21 juni

Regiovrijdag, 22 september 2006

Arriva erg teleurgesteld
Busvervoer gewoon naar Connexxion

Leeuwarden - Busbedrijf Connexxion mag vanaf 12 december definitief het openbaar vervoer in Zuidwest- en Noord-Fryslân gaan verzorgen. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven in Den Haag heeft de bezwaren van Arriva, de huidige vervoerder, verworpen.

Arriva wilde dat de provincie Fryslân de gunning terugdraaide, omdat Connexxion de beloofde service nooit waar zou kunnen maken.
De vertraging die Connexxion heeft opgelopen door de rechtszaak heeft voor de reiziger grote gevolgen, zegt directeur van OV Fryslân H. Dijkstra. ,,We gaan rijden met 110 volledig nieuwe bussen, de Frysker, maar die kunnen we pas nu bestellen. Dat betekent dat ze niet eerder dan in april inzetbaar zijn.” Tot die tijd komt er reservematerieel uit het hele land om de dienstregeling uit te voeren. ,,Dat wordt nog niet ons nieuwe vervoersplan met 47 procent meer ritten, maar een dienstregeling die zal lijken op de huidige van Arriva.” Connexxion heeft de 251 chauffeurs van Arriva overgenomen en neemt daarnaast nog honderd extra chauffeurs aan.
Arriva verloor op 24 mei het recht op het uitvoeren van het Friese vervoer voor zeker zes jaar aan Connexxion. Arriva vindt dat de aanbestedingsprocedure door de provincie Fryslân fouten bevat en over moet. De provincie stuurde nadat beide partijen hun offerte hadden ingeleverd, kopieën van die offerte naar de beide bedrijven door. Daardoor kregen de concurrerende busvervoerders inzicht in elkaars strategieën.
Uit de papieren leidde Arriva af dat Connexxion helemaal niet aan de voorwaarden voor de gunning voldeed. Volgens de vervoerder uit Heerenveen laat Connexxion de reizigers vooral in de ochtendspits meer betalen dan het huidige tarief. Het zou in sommige gevallen gaan om een prijsverhoging van 10 procent, zo stelde de advocaat van Arriva op 8 september bij het College van Beroep. In de voorwaarden die de provincie aan de offerte stelde stond juist dat ,,de kosten voor alle reizigers tezamen in de gehele concessie Noord en Zuidwest-Fryslân per saldo gelijk blijven dan wel goedkoper zijn, zowel in spits als dal.”
Connexxion heeft de beschuldiging van Arriva altijd afgedaan als onzin. ,,Wij gebruiken in de spits het nieuwe tarievensysteem met een kilometer- in plaats van een zoneprijs,” zegt Dijkstra. ,,Dat is overal in het land hetzelfde. Buiten de spits betaal je bij ons twee euro per reis. Dat is voor vrijwel iedereen goedkoper dan met de huidige strippenkaart.” Ook de bedrijvenrechter bepaalde gisteren dat de provincie de procedure correct heeft afgehandeld
De Nederlandse tak van het Britse bedrijf in Heerenveen reageerde teleurgesteld op de uitspraak. ,,In deze aanbesteding zijn zoveel fouten gemaakt. Bovendien wordt de reiziger de dupe, omdat een kaartje in de ochtendspits meer gaat kosten. We beraden ons nog over eventuele vervolgstappen”, aldus directeur A. Hettinga. Hij kan eventueel nog een bodemprocedure beginnen.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties