Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
maandag 25 juni

Economiedinsdag, 3 oktober 2006

Sonnema komt met nieuwe beerenburgfles
ALLERT VAN DER HOEVEN
Leeuwarden - Meer gericht op de jeugd, maar je oude klanten behouden en ook nog eens aantrekkelijk voor over de grens. Sonnema maakte het zichzelf niet gemakkelijk bij het ontwerp van de nieuwe fles voor zijn bekendste product, de beerenburg. Of, in het geval van Sonnema: Berenburg, met één ‘e’. Gisteren presenteerde Sonnema de nieuwe fles tijdens de horecabeurs Horesca in Leeuwarden.
Een hogere, slanke fles, met een simpel etiket en met in het glas een reliëf van planten langs de waterkant, waar Fedde Sonnema ooit zelf de kruiden zocht voor zijn beerenburg, een 150 jaar geleden. En op het etiket prijkt weer een portretje van de grondlegger. Maar deze keer zonder de Alpen op de achtergrond. ,,Daar kregen we dagelijks vragen over’’, zegt Gelkje van Eunen-Schotanus, PR-manager van Sonnema. ,,Het verhaal is simpel. De tekenaar hoorde dat een deel van de kruiden uit Zwitserland kwamen en tekende Sonnema, zoekend naar kruiden in de Alpen.’’ De jenever met kruiden heeft net als het meeste gedestilleerd last van vergrijzing. Het spreekt de jeugd minder aan. En dat plaatst Sonnema voor het dilemma: hoe spreek je de jeugd aan zonder de meest oudere drinkers te verliezen? De nieuwe fles mocht niet te ‘wild’ worden. Op dat gebied dus geen grote experimenten.
Een afgeleid product kan de jeugd wel naar de beerenburg leiden: de beerenburg-cola in een blikje, ook vernieuwd. Het blikje oogt wel flitsend: een grijs, smal blikje met rood etiket. Mixjes zijn populair bij jongeren. En daar komt bij dat de horeca bij evenementen wel gedwongen is om kantenklare mixjes aan te bieden. De nieuwe wetgeving is scherp: onder de zestien geen alcohol, tussen zestien en achttien alleen zwak-alcoholische drankjes en pas van achttien jaar gedestilleerd. Een mixje valt onder zwak-alcoholisch en mag tijdens evenementen geschonken worden, pure beerenburg niet. En daarbij heeft een mixdrankje nog een voordeel. Het mag verkocht worden in supermarkten en dat is goed voor de bekendheid. Het kabinet heeft wel aangekondigd dat het wil bekijken of de mixdrankjes uit de super geweerd kunnen worden, maar dat lijkt kansloos, gezien de mildere Europese regelgeving.
Sonnema heeft ook plannen om meer over de grens te gaan. Vooral Amerika lonkt, vertelt Van Eunen. ,,We zijn daar net begonnen met Wodka Herb, met een deel van de kruiden die ook in de beerenburg zitten. Dat drankje is volledig transparant, omdat Amerikanen een voorkeur hebben voor ‘blanke dranken’. Als dat drankje daar een succes wordt, moet daarvoor de receptuur wel worden aangepast. Want in Amerika is het verplicht om die receptuur bekend te maken. ,,En dat zullen we nooit doen’’, zegt Van Eunen.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties