Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
maandag 25 juni

Economiedinsdag, 3 oktober 2006

Horesca moet het nu vooral hebben van de Friezen
ALLERT VAN DER HOEVEN
Vier deelnemers uit Groningen en Drente kent de deelnemerslijst van de 45ste Horesca, de horecabeurs voor Noord-Nederland. De verhuizing van de beurs van Zuid-Laren naar Leeuwarden ligt nogal gevoelig in die twee provincies. Een tijdelijk verschijnsel, denkt beursmanager F.J. van Meerloo. ,,Die ondernemers moet hun ratio laten spreken, niet het onderbuikgevoel. Als je zaken puur en alleen op het gevoel doet, gaat het ook niet goed.’’
De eerste Leeuwarder Horesca ging gisteren van start met 140 deelnemende bedrijven in het WTC Expo in Leeuwarden. De laatste Horesca in de Prins Bernard Hoeve in Zuid-Laren telde 180 deelnemers. Die daling is helemaal toe te schrijven aan een boycot van Groninger en Drentse bedrijven. Van Meerloo heeft ze wel gesproken, maar de omslag heeft blijkbaar tijd nodig.
De Horesca is een van de vier grote beurzen die zijn verplaatst van de Prins Bernhard Hoeve in Zuid-Laren naar Leeuwarden. Een logische beslissing, vindt Van Meerloo. ,,Leeuwarden ligt centraler dan Zuid-Laren. En Leeuwarden is een stad, Zuid-Laren is toch echt een dorp.’’
Het is er Van Meerloo veel aan gelegen uit te gaan van eigen kracht. De beschikbare ruimte is bijvoorbeeld toegenomen van tienduizend naar 13.000 vierkante meter, de aankleding is luxe en ruim.
De ondernemers uit Groningen en Drente komen wel weer terug, verwacht Van Meerloo. ,,Reken maar dat ze nu ook op de beurs rondlopen om te kijken hoe het is.’’
Horeca blijkt een ruim begrip bij de beurs. Iedereen die iets te verkopen heeft aan de horeca-ondernemer, lijkt zo ongeveer de norm. Groothandels, uitzendbureaus en leveranciers van kassa’s, gokautomaten, houten vloeren, massagestoelen, ze zijn er allemaal.

Snacken

De snackwereld toont zijn nieuwe gezicht op de beurs. Het moet allemaal gezonder. Of liever, minder ongezond. Weg met het klontenvet met verzadigde vetzuren, leve de vloeibare oliën. Het soort vet let daarbij nauw, merkten ze bij olie- en vetmaker Levo uit Franeker. De standaard oliën walmen en stinken bij het bakken. Veel snackbarhouders stopten daarom met olie en gingen weer terug naar het oude vertrouwde frituurvet. Levo pakte de uitdaging op om een olie te maken die niet stinkt en die de smaak van de frietjes en kroketjes niet te veel aantast. Een mengsel van oliën bleek het best te werken. En als je dan toch aan het innoveren slaat, dan ook maar met de verpakking. Weg met die onhandige flessen en jerrycans, die vol en leeg ruimte innemen in je snackbar. Slap plastic, na gebruik weg te gooien is veel praktischer, vindt Levo. Het product loopt goed volgens het bedrijf, maar veel snackbarhouders en klanten moeten nog om. De smaak is namelijk wel iets anders, erkent een Levo-medewerker. ,,Maar daar wen je snel aan.’’
En je kunt als snackbarhouder ook terecht voor een compleet franchiseconcept voor de gezondere snackbar: Anytyme, bekend van de dit jaar geopende snackbar in Kollum. Eten bestellen via lcd-schermen, vlees op de bakplaat, frites in de olie en een strakke huisstijl, een knipogende kloksmiley met grote tanden en fel blauwe en gele kleuren. Niet toevallig, want geel en blauw moeten de eetlust opwekken. En een nieuwtje, want daar is een beurs natuurlijk ook voor: binnenkort komt er ook een Anytyme in Lemmer.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties