Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
dinsdag 19 juni

Regiodinsdag, 17 oktober 2006

Welles, zegt Stuurgroep ZZL
Zuiderzeelijn kan echt niet uit, zegt Peijs

Den Haag/Leeuwarden - De Zuiderzeelijn biedt geen oplossing voor de economische problemen van het Noorden. De aanleg van een snelle spoorverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland kost 4 miljard euro, terwijl de baten ongeveer 1 miljard euro bedragen. Dat blijkt uit aanvullend onderzoek dat minister Peijs van Verkeer heeft laten uitvoeren.

De Stuurgroep Zuiderzeelijn, waarin de drie noordelijke provincies samenwerken met Flevoland en de gemeenten langs het beoogde tracé, beweert glashard het tegendeel. De groep onder aanvoering van de Groninger CdK Alders heeft felle kritiek op de manier waarop Peijs de kosten tegen de baten heeft laten afwegen. Baten die niet direct in geld zijn uit te drukken, zijn in het onderzoek weggelaten. Peijs ziet daardoor van alles over het hoofd: ‘de mogelijkheden die de ZZL biedt voor het benutten van aanwezige kansen in de regio’ bijvoorbeeld, en het feit dat een kortere reistijd een einde kan maken aan Siberië-imago van het Noorden. Verder wijst de stuurgroep op de mogelijkheden van een ‘wooneconomie’ in het Noorden, en de kans om de ZZL internationaal door te trekken. Als je dat allemaal meerekent, stelt de Stuurgroep, is het wel degelijk verdedigbaar om 4,1 miljard euro te investeren in de door de groep voorgestelde variant.
Minister Peijs gaf begin juni al aan dat ze niets zag in de aanleg van een nieuwe spoorlijn naar Leeuwarden en Groningen. Eerdere onderzoeken hadden uitgewezen dat de aanleg van de Zuiderzeelijn geen oplossing bood voor de economische en infrastructurele problemen van Noord-Nederland. Uiteindelijk stemde Peijs toch in met nieuw onderzoek, onder druk van een motie van CDA-parlementariër Eddy van Hijum.
Volgens de minister is nu voor eens en voor altijd duidelijk dat de Zuiderzeelijn moet worden afgeschreven. Niet alleen wordt de investering nooit terugverdiend, de lijn zou ook nog eens een bedreiging zijn voor het merengebied met een hoge recreatieve waarde waar de lijn (tussen Lemmer en Heerenveen) doorheen zou lopen. Zie verder pagina 9

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties