Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
dinsdag 19 juni

Economievrijdag, 2 maart 2007

Culinaire hoogstandjes bij Ida Visservice
JOHAN VOGELZANG
Grou/Joure - Wat ooit begon als hobby is letterlijk en figuurlijk uitgegroeid tot een serieuze zaak, met kwaliteitrestaurants als afnemers. Friese culinaire hoogstaanders zoals ’t Plein, ’t Gasthuys en de Jouster Toer (allen uit Joure), Gasterie en De Hinde uit Hindeloopen, ’t Jagertje in Langweer, ’t Ponkje in Woudend en Perbacco uit Heerenveen kopen hun kwaliteitsvis bij Ida Visservice, van de familie van der Meer uit Grou.
Sinds kort behoort ook sauna De Woudfennen in Joure tot de cliëntèle. Vis is volgens Siep van der Meer (57) behalve lekker ook gezond en past perfect binnen het maatschappelijk steeds belangrijker wordende gezondheidsstreven.
,,Het lijkt misschien enigszins arrogant, maar hoewel ook wij bij groei gebaat zijn, trachten we toch met opzet niet te snel te groeien. Wij willen onze klanten namelijk goed bedienen en blijvend kwaliteit leveren”, zegt Van der Meer.
Ida van der Meer begon in 1985 – bedoeld als hobby – een viswinkeltje in Grou. ,,Maar mijn vrouw heeft wel meteen de lat hoog gelegd met betrekking tot kwaliteit”, zegt Siep. ,,Dat heeft effect gehad. Via mond-tot-mondreclame krijg je die klanten die zich daar bij thuis voelen. Je kunt bovendien niet de hele markt bedienen, ook al zou je dat willen.”
Sybrandus (Siep) van der Meer werkte zeventien jaar bij de Keuringsdienst van Waren. Hij stopte in 1987 en kwam de zaak van zijn vrouw versterken. ,,Er was weer een reorganisatie en er kwamen nieuwe regels. Het werd mij bij de keuringsdienst te ambtelijk, de regels werden belangrijker dan de mensen.” In de viszaak vond hij een nieuwe uitdaging.
,,Ik heb ooit een studie commerciële economie gedaan en ik vond het mooi in de praktijk te kijken hoe ik daar mijn voordeel mee kon doen.” Het ondernemerschap past hem. ,,Ondernemer zijn is de gaten in de markt opvullen en daar creatief in zijn. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. Hoewel er natuurlijk wel geld moet worden verdiend, is dit niet mijn enige doel. Geld is een middel waarmee je kunt meten of en hoe iets lukt. Een zaak moet tenslotte levensvatbaar zijn. Maar het is vooral belangrijk om je goed te voelen en dat is niet per se verbonden aan geld.”
In zijn vrije tijd is Van der Meer regelmatig als vrijwilliger actief. Ooit als voorzitter van de Grouster voetbalclub GAVC. Momenteel als bestuurslid bij Stichting Gehandicapten Watersport Grou. Er wordt geld ingezameld voor een schip waarop mindervaliden, onder begeleiding van een gediplomeerd schipper, zelf mogen varen. Het schip is al aangeschaft en wordt nu afgebouwd zodat het in mei van dit jaar in de vaart kan komen. De aanzet tot de stichting was de haringparty van Ida Visservice en Hotel Oostergoo. Advocaat Wim Anker verkocht twee jaar geleden het eerste vaatje Hollandse Nieuwe per opbod voor dit doel en dat heeft de zaak financieel op de rit gezet.
Siep van der Meer zorgt bij Ida Visservice voor de inkoop, doet de administratie en helpt jongste zoon Sytse in de vestiging aan de Produksjewei in Joure. Daar wordt de vis bewerkt en met behulp van een kwaliteits-rookoven zorgt hij onder andere voor ouderwets gerookte vis. Vergezeld van een goede wijn wordt binnenkort de markt van relatiegeschenken betreden.
Geert Jan Spoelman, vriend van Sytse, werkt bijna vanaf het begin van de zaak al in Grou, net als Ida. Zij werkt steeds meer achter de schermen, doet catering en geeft af en toe lezingen over het bereiden van vis en visproducten. Oudste zoon Ritske had ook de bedoeling om in het bedrijf volop werkzaam te worden. Zijn toekomstplannen vervlogen toen hij door een ernstig auto-ongeluk grotendeels verlamd raakte.
De vestiging van Ida Visservice in Heerenveen - in winkelcentrum De Passage - is in september vorig jaar overgenomen door Sietse de Vries. De naam Ida Visservice prijkt nog wel altijd op de gevel, want als iets een goede naam heeft hoeft dat niet meteen te verdwijnen, vertelt Van der Meer.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties