Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
maandag 25 juni

Regiowoensdag, 12 september 2007

Angst voor imagoschade
Scholen doen zelden aangifte
Heerenveen - Scholen geven incidenten als diefstal, vechtpartijen of vernielingen zelden aan bij de politie. In slechts 8 procent van de gevallen doen zij aangifte en bij 7 procent laten zij het bij een melding op het politiebureau. Dat stelt Iris, het bedrijf dat voor 230 scholen incidenten registreert met een online meldsysteem.
De 230 scholen meldden in het schooljaar 2006-2007 ruim 7000 incidenten. Diefstal kwam het meeste voor: 1464 keer (21 procent van het aantal meldingen). Daarna kwamen vechtpartijen, vernielingen en ongevallen. 570 keer (8 procent) meldden de scholen pesten en 324 keer een vermissing (5 procent). 127 keer lieten de scholen bezit van of handel in drugs registreren en zeventig keer wapenbezit. Seksuele intimidatie werd 120 keer gemeld.
Of de school naar de politie stapt, hangt af van het incident. Bij 70 procent van de gevallen van diefstal doet de school geen aangifte, net als in 30 procent van de gevallen van inbraak. Hierdoor ontstaat een zeer beperkt beeld van wat zich op school afspeelt.
Ook de ouders weten vaak niet wat kun kinderen hebben aangericht of wat hun is overkomen. Bij slechts 10 procent van de incidenten neemt de school contact op met de ouders, terwijl zij vooral bij geweldsincidenten op de hoogte willen worden gesteld.

Goede naam

Volgens onderzoeker Gerard Bongers van beveiligingsorganisatie Securitas is er sprake is van een structureel probleem: scholen zouden incidenten stilhouden of ontkennen uit angst voor beschadiging van de goede naam. ,,Dat leidt tot gebrek aan bewustzijn voor een veiligheidsbeleid. Door minimale aanpassingen kan de veiligheid al worden verbeterd. Vooral in de houding van de docent kan veel veranderen’’, aldus Bongers.
S. Haverkamp, algemeen directeur van scholengemeenschap osg Sevenwolden Heerenveen/Joure/Grou, gelooft niet dat de onderwijsinstellingen ter kwader trouw handelen. ,,Dat doen wij tenminste niet. En ik kan het me bij de collega’s die ik ken ook niet voorstellen.”
Als bij kleine vergrijpen geen aangifte wordt gedaan, komt dat volgens hem eerder door verwarring over definities. Elke docent oordeelt weer anders over wat nu precies strafbaar is. ,,De één kan bij een misstap bijvoorbeeld vinden dat een leerling het meest gebaat is bij een pedagogisch gesprek. De ander zal naar de politie stappen.”
Van ernstige incidenten wordt volgens hem in ieder geval altijd aangifte gedaan. ,,In onze vestiging in Heerenveen is bijvoorbeeld eens een flinke vechtpartij geweest in de kantine. Daar hebben we meteen de politie bijgehaald. Over zoiets hoef je niet eens na te denken.”
Hoewel het huidige systeem volgens Haverkamp geen flinke vergrijpen onbestraft laat, kan het volgens hem toch beter. ,,Als iedereen dezelfde definities gaat hanteren, ben je niet meer zo ad hoc bezig.” De scholengemeenschap werkt daarom aan een veiligheidsplan dat uniforme sancties mogelijk moet maken.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties