Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
maandag 25 juni

Regiozaterdag, 3 mei 2008

Prijzige Koninginnedag levert onbetaalbare reclame op
ERIK BETTEN
Franeker/Makkum - Het is het duurste verjaardagsfeestje van Nederland, maar wel een feestje dat nog maandenlang extra gasten oplevert. Die ervaring hebben gemeenten als Woudrichem en Zeewolde, die koningin Beatrix in voorgaande jaren mochten ontvangen.
Burgemeester Haveman van Franekeradeel morde aan de vooravond van de feestelijkheden in het NOS Journaal nog dat het Rijk best een deel van de 450.000 euro zou mogen dragen. Maar eigenlijk zijn die kosten - waarvan de provincie ook een deel ophoest - zo hoog nog niet voor de imagoverbetering en toeristische impuls die de live-uitzending met zich meebrengt. In totaal keken 1,8 miljoen Nederlanders hoe de koninklijke familie stond te kaatsen op het Sjűkelân, met prachtige camerabeelden van de hele Voorstraat, tot aan de Martinikerk. De samenvatting die ’s avonds werd uitgezonden, was goed voor 925.000 kijkers. ,,Die beelden zijn onbetaalbaar”, weet Paul van Gessel van Fryslân Marketing. ,,Televisie is zo’n krachtig medium. Fryslân is hiermee opnieuw op de kaart gezet.”
Woudrichem ontving Beatrix vorig jaar. ,,We hebben hier het afgelopen jaar duidelijk meer toeristen gezien”, zegt Joop de Vries van het Toeristen Informatiebureau Woudrichem. ,,Per jaar zijn dat er normaal gesproken zo‘n 5500, na het bezoek van de koningin waren dat er ruim achtduizend.”

Almere ook vernieuwend

In Almere was in 2006 in de aanloop naar het bezoek van de koningin ook onvrede te horen over de forse kostenpost. De stad trok daar 632.000 euro voor uit. Om na te gaan wat het blijvende effect was van die tonnen werd drie weken na de uitzending een imago-onderzoek gedaan. De conclusie: bij de ruim twee miljoen Nederlanders die hebben gekeken, is de mening over Almere bijgesteld in positieve zin. Het beeld van winderige stad in de polder werd niet helemaal weggenomen, maar kijkers hadden het nu ook over een vernieuwende stad, geschikt om te wonen, werken of winkelen, en aantrekkelijk voor bedrijven. Evert Wind van de Kamer van Koophandel Noord-Nederland is overtuigd van het positieve effect van het koninklijke bezoek, maar kan niet anders dan met aannames werken. ,,Wetenschappelijk verantwoorden kun je die meerwaarde haast niet, maar bij andere bezoeken is duidelijk gebleken dat het in de maanden die volgen drukker is.”
In directe zin levert de toestroom van duizenden mensen ondernemers op de dag zelf al extra omzet op, maar vooral Makkum zal ook veel baat hebben bij de naamsbekendheid die de uitzending met zich meebrengt. ,,Franeker was vanwege de Elfstedentocht natuurlijk al wat bekender buiten de provincie”, stelt Wind. ,,Het is een ontzettend leuk dorp, en Nederland heeft dat nu kunnen zien.”
Burgemeester Piersma van Wűnseradiel heeft daar alle vertouwen in. ,,De sinten dy’t wy deryn stutsen hawwe krije we der maklik út. Is it net mei alle iten en drinken dat hjoed ferkocht is, dan wol mei nammebekendheid.” Makkum had een programma dat 350.000 euro kostte. Twee ton betaalde de gemeente, de rest de provincie. ,,En wy hawwe der fansels in hiel soad amtlike oeren yn sitten.” Eigenlijk vindt Piersma dat je voor zo’n feest überhaupt niet zo heel moeilijk moet doen over het geld: vertrouw er maar op dat je het toch wel terugverdient. ,,Dat hat yn oare plakken wol bliken dien
Burgemeester Piersma van Wűnseradiel kan zich niet vinden in het pleidooi van zijn collega Haveman om de rekening voor het verjaardagsfeestje van de koningin deels bij het Rijk neer te leggen. ,,It hôf en ynstansjes as Definsje en de NOS stekke ek echt in hiel soad oeren en jild yn sa’n dei. Dat moatst ek meitelle.”
Het Planetarium in Franeker was het startpunt van de wandeling van de koningin door Franeker. ‘Eise Eisinga’ trad daarbij zelfs het hele uur op als haar gids. Betere reclame kon het pas uitgebreide museum zich niet wensen, zei directeur Adrie Warmenhoven gisteren.,,We hebben het ook meteen gemerkt. Een dag later - op 1 mei - hebben we onze drukste dag ooit beleefd. Op één dag kwamen er zeshonderd mensen.” En gisteren liep het ook storm.”
Normaal gesproken trekt het Planetarium zo’n 150 bezoekers per dag. Vorig jaar was dat al anders. Toen maakte het museum het meest succesvolle jaar uit de geschiedenis door. ,,Dat had te maken met de viering van het 225-jarig bestaan, en met de vermelding van Eise Eisinga in de historische canon van de commissie-Van Oostrom. Hij is één van de vijftig vensters waarmee de vaderlandse geschiedenis wordt uitgelegd. Dat heeft een heel positieve invloed gehad op de bezoekerscijfers.” Het jaarlijkse gemiddelde van 32.000 bezoekers nam in 2007 toe tot 43.000.
,,Dat was echt geweldig. We zijn met de uitbreiding van het museum overigens ook klaar voor meer bezoekers. Dat is precies op het goede moment gekomen.” Voor het lopende jaar lijkt het recordaantal van 2007 minstens geëvenaard te worden, al wil Warmenhoven zich niet rijk rekenen. ,,We blijven bescheiden, want we zijn natuurlijk een heel specifiek museum met een beperkt aandachtsgebied. Maar dat alle media-aandacht effect heeft, is onvermijdelijk.”
Tijdelijk
Het is in elk geval zaak voor de Franeker en Makkumer horeca en toeristische attracties om dit jaar hun slag te slaan, want het geheugen van de Nederlandse toerist is beperkt, weten ze in het Brabantse Woudrichem.
Joop de Vries van het Toeristen Informatiebureau Woudrichem had vorig jaar de handen vol aan de stromen bezoekers die het vestingstadje wilden bekijken. ,,Dat had zeker met Koninginnedag te maken, want dit jaar zijn we weer terug bij het niveau van andere jaren. Het effect lijkt weer uitgewerkt.”

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties