Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
dinsdag 19 juni

Regiovrijdag, 10 april 2009

‘Citymarketing is als mooi cadeaupapier’
Leeuwarden – Burgers, bedrijven en bezoekers - dat zijn de drie groepen waar citymarketing om draait volgens Frits Huffnagel, de enige wethouder citymarketing van Nederland. De Haagse wethouder zei dat op het politiek café van de Leeuwarder VVD.
Huffnagel is bezig om het ‘product Den Haag’ te verkopen en mensen anders tegen ,,die saaie ambtenarenstad” te laten aankijken. En dus was het zaak om de burgers positiever over de stad te laten praten. In eerste instantie door Haagse smaakmakers erop te wijzen dat ze zich alleen maar negatief over de stad uitlaten. En dat werkte, aldus Huffnagel.
Cabaretier Jacques Bral uit zich in het openbaar positiever en ook andere Haagse ‘bekende Nederlanders’ hebben positievere woorden voor hun stad over. ,,En zo beïnvloed je de mensen in je stad en je uitstraling naar buiten. Kom je in Rotterdam of Amsterdam en zeg je daar iets negatief over hun stad, dan krijg je een felle reactie. In Den Haag gaven ze je gelijk...”

Festivals

Positieve burgers hebben volgens Huffnagel ook een aantrekkingskracht op bedrijven, net als een bruisend imago. Sinds een paar jaar staat Den Haag in de juni maand in het teken van The Hague Festivals, een onlangs bekroond concept. Huffnagel: ,,Je had in Den Haag allerlei activiteiten merkte ik, alleen niemand wist het. Er werd veel te weinig gedaan aan reclame en pr. Ik heb de culturele bollebozen bij elkaar geroepen en gezegd dat we voortaan alle evenementen – van de veteranendag tot het klassiek festival, van Parkpop tot en met het sculpturenfestival – onder één paraplu zouden uitvoeren: The Hague Festivals.”
Met alle festivals onder één noemer was er veel meer aandacht voor de activiteiten en werden ze veel en veel beter bezocht, zowel door de Hagenaars zelf als door mensen van buiten. En kwam Den Haag beter in het nieuws. Aantrekkelijker vooral.
Ook al is Huffnagel trots op de positieve berichten over zijn stad naar aanleiding van de vorige week gehouden Afghanistantop, veel extra bezoekers zal het niet trekken. ,,Ik geloof niet dat een man in Texas Amerika nu plotseling naar Den Haag wil omdat het de Wereldhoofdstad is op gebied van vrede en recht. Maar met de festivals is het goed mogelijk dat een Amerikaan op Europareis wel naar Den Haag komt.”

Slogan

In zijn Amsterdamse periode introduceerde Huffnagel de term I – Amsterdam. Een goede slogan is volgens hem heel belangrijk. I love New York is daarbij wel de bekendste maar ook ‘Er gaat niets boven Groningen’ is volgens hem een groot succes. Juist door de humoristische dubbele boodschap. Leeuwarden kan daar volgens hem nog wel een lesje in leren. ,,Op het gevaar af met pek en veren de stad uitgezet te worden: Expeditie Leeuwarden is niet zo’n succes, het mist de dubbele laag. De nieuwe kreet, ‘Kijk dat is het mooie van Leeuwarden’ is wel goed. Maar gebruik dan die alleen en niet de twee door elkaar.”
City-marketing is, aldus Huffnagel, een mooi cadeaupapier. Een leuk uitziend pakje maakt immers blij, maar het papier is vergeten zodra het cadeau is uitgepakt en je ziet wat je gekregen hebt. ,,Zorg er daarom altijd voor dat de rest op orde is. Want papier alleen is absoluut niet voldoende.”

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 1


Reacties:

Interessant artikel. Alleen reageer ik graag op de volgende passage:

"Ik geloof niet dat een man in Texas Amerika nu plotseling naar Den Haag wil omdat het de Wereldhoofdstad is op gebied van vrede en recht. Maar met de festivals is het goed mogelijk dat een Amerikaan op Europareis wel naar Den Haag komt".

Ik denk juist dat iemand wél naar een stad komt omdat het de hoofdstad is op het gebied van vrede en recht. Dat heeft aanzien, status en interesse van veel mensen. Festivals zijn er 1000 in een dozijn. Ik denk dat een stad als Den Haag het juist moet hebben van haar niche als stad van vrede en recht.

Erik, Deventer - dinsdag, 14 april 2009


regio
Familieberichten
Advertenties