Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
dinsdag 19 juni

Hoofdartikeldonderdag, 4 januari 2018

Ov-staking is ook een oproep aan overheid
Op tijd op het werk of op een andere afspraak verschijnen kan vandaag wel eens moeilijk worden. Machinisten en buschauffeurs van veel regionale vervoerders staken. Bij Arriva, het vervoersbedrijf dat in Fryslân trein- en veel busvervoer verzorgt, rijden de bussen niet, de treinen wel. Mensen die gebruikmaken van dit vervoer moeten rekening houden met vertragingen en uitval van lijnen.
De inzet van de stakende werknemers is een vermindering van de werkdruk en een verhoging van de lonen. Volgens de vakbonden zijn schema’s waarin vier uur achtereen gereden moet worden geen uitzondering en hebben chauffeurs soms nauwelijks tijd om een noodzakelijke plas te doen.
Opvallend in hun klachten is dat de bonden de schuld niet alleen bij de vervoerders zelf leggen. Natuurlijk spreken ze over de weigering van die vervoerders om een ‘fatsoenlijke loonsverhoging’ te bieden, maar ze wijzen ook een, in hun ogen, andere schuldige aan: de regionale overheden. En meer in het bijzonder: het aanbestedingsbeleid van de provincies. ,,Zij willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vervoersmaatschappijen beconcurreren elkaar zwaar op prijs. De rekening leggen ze bij hun werknemers”, aldus FNV.
Dat is een klacht die al eerder te horen was: bijvoorbeeld rondom de aanbesteding van het taxivervoer in Noordoost-Fryslân. Onlangs berichtte deze krant dat de al lang gevoelde vrees waarheid lijkt te worden rondom de overname van het taxivervoer in die regio door bedrijven VMNN en Dorenbos uit Assen. De chauffeurs was baanbehoud beloofd. Wat ze kregen was een contract met als standplaats Emmen. Ze houden maandelijks ook nog fors minder over.
Los van de vraag of de staking van vandaag in het streekvervoer terecht is - vervoersbedrijven zelf vinden van niet en willen liever verder onderhandelen -, is dit een kritiekpunt dat nadere aandacht verdient. Zeker ook van de regionale overheden die de aanbestedingen uitschrijven en de keuze maken voor een vervoersbedrijf.
Het wordt hoog tijd dat daarbij niet alleen gekeken wordt naar de laagste prijs. Dat streven treft, naar nu ook weer blijkt, te vaak de werknemers, want ergens zullen de bedrijven hun kosten moeten terugverdienen. Goedkoop wordt dan duurkoop, vanwege hogere ziektekosten en wellicht meer werkloosheidsuitkeringen. Laat dat belang ook wegen de volgende keer bij de onderhandeling tussen provincie of gemeenten en vervoersbedrijven.
Ondertussen is het ook van belang dat de vervoersbedrijven en de vakbonden weer snel om de tafel gaan zitten. Een staking is een noodgreep, die in dit geval vooral externen treft die weinig aan deze situatie kunnen doen: de reizigers. Die zullen zich vandaag moeten behelpen. TO

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties