Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
maandag 25 juni

Hoofdartikelmaandag, 12 maart 2018

Smartphone in auto verdient harde aanpak
Triest, noemt het team Verkeer Noord-Nederland van de politie het feit dat vorige week 393 automobilisten een bekeuring kregen omdat ze al rijdend een smartphone vasthielden. Dat is haast te beschaafd voor wat er aan de hand is. De stompzinnige zelfoverschatting van bestuurders is ronduit onbetamelijk.
Vrijwel iedereen die het ooit deed, heeft ervaren hoe snel je de middenstreep of vluchtstrookstreep overschreed en net op tijd terug kon sturen. Of hoe alleen een bliksemsnelle trap op de rem een botsing met de voorligger op het nippertje voorkwam. Maar die ervaringen ten spijt blijven al te veel automobilisten, truckchauffeurs en agrariërs denken dat ze dat mobieltje in de macht hebben en kunnen multitasken achter het stuur.
Telefoongebruik is iets wezenlijk anders dan het mistlichtknopje indrukken of een blik werpen op het navigatiescherm. Mensen zijn zich te weinig bewust dat ze ongewild toch weer reageren op het piepje dat een nieuwe bericht aankondigt en ook van het feit dat ze áltijd langer op hun mobieltje kijken dan ze van plan waren. Ze beseffen onvoldoende dat de informatie uit een telefoon van het soort is dat de concentratie veel ingrijpender verstoort dan het aflezen van gegevens op dashboard of TomTom. Onderzoek wijst onveranderlijk uit dat smartphonegebruik in de auto levensgevaarlijk is. Het heeft geleid tot tientallen doden en honderden ernstig gewonden meer per jaar, en dat is waarschijnlijk nog een onderschatting. Tussen 2000 en 2014 is het aantal verkeersdoden bijna gehalveerd maar in de twee jaar erna steeg het met 10 procent.
Mooi dat er intussen veel gesurveilleerd wordt in onopvallende auto’s met camera’s, zoals de politie in Noord-Nederland afgelopen week deed. Verstandig dat een groeiend aantal grote bedrijven als Gasunie of Tata Steel gedragscodes opstellen en hun personeel expliciet ‘alle handelingen die afleiden’ tijdens het rijden verbieden en daarbij de telefoon expliciet noemen. Dat verdient navolging bij de rest van het bedrijfsleven maar ook van overheidsinstellingen, zorg- en onderwijsorganisaties. Alles moet in het werk gesteld worden om die cultuuromslag in gedrag te bewerkstelligen.
Aan het wegenpark in Nederland kunnen vrijwel alle anderen ter wereld een puntje zuigen; aan de veiligheid daarvan mankeert nagenoeg niets. Verdere verbeteringen in infrastructuur zijn niet de oplossing. Dat op een weg als die van Sneek naar de A32 veel ongelukken gebeuren, ligt niet aan de bochten of de bomen maar aan de automobilist. Het proefballon-ideetje dat aanleg van een rechte weg langs het spoor naar Leeuwarden een adequate oplossing zou zijn, was absurd in zijn ontkenning van het werkelijke probleem en werd terecht snel afgeschoten. Veel beter is het plan van minister Grapperhaus om middels veel hogere boetes en in het uiterste geval celstraf automobilisten te dwingen de telefoon uit te zetten voor ze het gaspedaal aanraken. RK

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties