Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
maandag 25 juni

Hoofdartikelwoensdag, 23 mei 2018

De argumenten voor koopzondag zijn dun
De zondagsopening van winkels blijft een belangrijke twistappel. De grootgrutters in ons land zien het als een welkome mogelijkheid om hun omzet te vergroten. En dan zijn er natuurlijk de meubelwinkels, de tuinzaken en de ondernemingen die spullen verkopen voor het onderhoud van woningen. Hun gedachtegang lijkt logisch: op zondag zijn de meeste consumenten vrij en hebben ze tijd om op hun gemak boodschappen te doen of andere spullen aan te schaffen.
Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen en de collegeonderhandelingen speelde de kwestie in Smallingerland. Een van de argumenten was dat steeds meer mensen een koopzondag wensen en bij het ontbreken daarvan gaan ze winkelen in de omringende plaatsen waar dat mogelijk is. Hierdoor zou steeds meer omzet van de Smallingerlandse winkeliers weglekken.
Dit soort argumenten laten de weegschaal in veel gemeenten zo langzamerhand steeds meer doorslaan naar het kamp van de voorstanders. Mensen die moeite hebben met zondagsopening verliezen terrein. Soms spelen ook ingewikkelde juridische processen een rol, zoals in het geval van bloemist René Bolhuis in een winkelcentrum in Groningen die al jaren strijdt tegen het verplicht open stellen van zijn winkel op zondag.
Het zou te makkelijk zijn om alleen te wijzen op de macht van het ‘grote geld’. Veel mensen zijn bereid de rustdag op te offeren voor een wat hoger uurloon en gaan dan aan het werk en, mochten ze vrij zijn, naar de winkel. Het is echter maar de vraag hoe lang werkgevers bereid zullen blijven meer te betalen voor een zondagsdienst, als deze steeds vaker zal worden beschouwd als een gewone werkdag.
De argumenten tegen koopzondag zijn bekend: zij vermindert de mogelijkheden om bij elkaar op bezoek te gaan op een gemeenschappelijke vrije dag, lawaai van aan- en afvoer van producten, werknemers die onder grote druk staan om toch op hun vrije dag te werken al was het alleen maar om niet steeds dezelfde collega’s ervoor op te laten draaien, kerkleden die niet meer in staat zijn de zondagse eredienst bij te wonen omdat de baan bij de supermarkt hun aanwezigheid vereist. En wat die extra omzet betreft, die zou best wel eens kunnen tegenvallen: wat mensen kopen op zondag, kopen ze op andere weekdagen niet. Zelden wordt het duurzaamheidsargument gehoord. Een extra koopdag zorgt voor meer verlichting, verwarming, koeling en de vriezers moeten draaien. Meer werknemers die zich moeten verplaatsen en er ontstaat extra uitstoot van fijnstof en broeikasgassen.
Bij elkaar opgeteld zijn dit allemaal factoren die ernstig ingrijpen in onze manier van leven en de wijze waarop we met ons milieu omgaan. De argumenten ‘omzet’, ’gemak’ en ‘winst’ zijn te licht om de doorslag te kunnen geven. PAdV

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties