Vers of uit het vriesvak, wat is beter?

Groente en fruit. Terwijl jij ze misschien altijd uit de supermarktschappen haalt, pakt iemand anders ze liever uit het vriesvak. De verspillingsvrije week is van start en daarom spijkeren wij je kennis over diepvriesproducten bij. Want is het slimmer om deze te gebruiken in plaats van vers? Iris Groenenberg, expert in voeding en gezondheid en werkzaam bij Voedingscentrum, legt uit wat je moet weten over diepvries- en verse producten.

Eten verdeeld in bakjes voor in de vriezer.

Eten verdeeld in bakjes voor in de vriezer. Foto: Shutterstock

„Diepvriesgroente en -fruit bevatten minstens evenveel voedingsstoffen als vers”, vertelt Groenenberg. Het is volgens haar wel zo dat wanneer groente en fruit wat langer in de schappen ligt, er vitaminen verloren gaan door de blootstelling aan licht en lucht. „Onbewerkte groente en fruit uit de diepvries en vers zijn allebei prima keuzes en staan in de Schijf van Vijf”, zegt ze. Een voordeel van diepvriesproducten is volgens Groenenberg dat deze vaak goedkoper zijn. Een nadeel is dat de kwaliteit van het voedsel in de vriezer langzaam achteruit gaat. „Je krijgt namelijk te maken met ijskristallen. Deze breken door de celwanden van de producten heen en kunnen ervoor zorgen dat de structuur van bijvoorbeeld een aardbei slapper wordt. Al gebeurt dit wel pas na drie maanden invriezen. Een tip is om de kroontjes van aardbeien af te snijden voor je ze invriest en ze daarna in stukjes te snijden. Dan blijven ze acht tot twaalf maanden goed in de vriezer.”

Gemak

Nieuws

menu