Commentaar: Waar blijft die waterstofauto?
Het meest verkochte automodel in Nederland in 2019 is voor het eerst in jaren geen Volkswagen of Opel maar de Tesla Model 3. Dat de Model 3 een elektrische auto is, is een belangrijke markering in de automobielbranche.
Het meest verkochte automodel in Nederland in 2019 is voor het eerst in jaren geen Volkswagen of Opel maar de Tesla Model 3. Foto: Shutterstock
Toegegeven, het feit dat de Tesla goed verkocht komt door de goede financiële regelingen voor elektrische auto’s. En dat de verkoop van het model in de laatste maanden een piek beleefde, is vooral te verklaren uit de verhoging van de bijtelling voor elektrische auto’s van 4 naar 8 procent vanaf 2020.
Dieselschandaal
En toch: het verkoopsucces van Tesla komt niet alleen door de gunstige fiscale regels. Ook in andere landen rukt het elektrisch rijden op. Een belangrijke waterscheiding was het dieselschandaal dat veel Duitse autoconcerns, en dan met name Volkswagen, een aantal jaren geleden trof. In tegenstelling tot Japanse bedrijven als Toyota (de Prius) en Nissan (met de Leaf), experimenteerden de Duitse concerns niet tot nauwelijks met elektrische motoren. Volkswagen, een van de grootste autoconcerns ter wereld, zette volop in op zuinige diesels.
Met het dieselschandaal bleek dat de diesels wel een lager verbruik hadden gekregen, maar dat de cijfers over de uitstoot gemanipuleerd waren. De werkelijke uitstoot van de zuinige diesel lag een stuk hoger dan in de tests.
Door het dieselschandaal en de toenemende aandacht voor de reductie van de CO2-uitstoot is de dieselmotor, de meest roet uitstotende van alle gangbare automotoren, in een kwade reuk komen te staan. Veel autofabrikanten, VW voorop, bleken toen op het verkeerde paard gewed te hebben. Inmiddels is de koers radicaal omgegooid. Grote autoconcerns als Volkswagen en PSA (Peugeot, Citroën en Opel), komen dit jaar met elektrische concurrenten voor de Tesla Model 3.
Wanneer alle automerken meedoen op de elektrische markt, en die niet overlaten aan een Amerikaanse start-up van een internetondernemer, dan is er echt een doorbraak. Al moet er nog wel heel wat gebeuren om dit bestendig te maken. Daarvoor is een goede oplaad-infrastructuur nodig en een markt voor tweedehandse elektrische auto’s.
Waterstofauto
Niet alleen alle autoconcerns moeten overstappen naar elektrisch om het een succes te maken, ook voor alle automobilisten, niet alleen de zakelijke rijder, moet elektrisch een logisch alternatief zijn.
Er is alleen wel een vraag die overblijft: hoe klimaatneutraal is de elektrische auto eigenlijk? Ja, de auto zelf wel, maar de elektriciteitsproductie niet. Als al die elektriciteit voor de Tesla’s en VW ID.3’s wordt opgewekt door het verstoken van steenkool of bruinkool hebben we er klimaattechnisch nog niet veel aan. Dus: waar blijft die waterstofauto?