Fossiele reclames moeten we maar eens in de ban doen, ook van bedrijven die zichzelf greenwashen door lokale initiatieven te sponsoren | Column Dorine van den Beukel

De fossiele vakantieknallers branden weer los. Zonnige stranden en wuivende palmbomen, blije gezinnen met hun vrolijk gekleurde badhanddoeken bij een leeg azuurblauw zwembad en de gelukzalig glimlachende boomers die een wijntje drinken op hun cruiseschip kom ik overal tegen op reclames in bushokjes, langs de weg en op de televisie. Gelukkig wordt er hard aan gewerkt om dit soort klimaatvernietigende reclame tegen te gaan.

Protest tegen het gebruik van fossiele brandstoffen.

Protest tegen het gebruik van fossiele brandstoffen. Foto: Shutterstock

,,Als het zo doorgaat en je houdt van skiën, dan wordt die klimaatverandering wel een dingetje”, hoor ik de man op het Journaal zeggen. Het NOS Journaal is afgereisd naar skigebieden en spreekt met Nederlandse vakantiegangers over het gebrek aan sneeuw. Nu is het nooit verstandig om in blinde woede het glas van je eigen TV aan scherven te slaan, dus ik doe het niet. Ook heel hard schreeuwen tegen je televisie heeft geen zin, maar de man met het gebruinde gezicht in zijn dikke grijze ski-jas op een groene berghelling vraagt er wel om.

Nieuws

menu