Opinie: Big tech: gebruikers zijn niet de consumenten, maar het product

Hoe ver laten we als samenleving de macht van de grote internetbedrijven van deze wereld komen? Wat zijn hun doelstellingen en in welke sectoren hebben ze inmiddels hun tentakels?

Stand van het Chinese internetbedrijf Alibaba. In steeds meer vaak autoritair geregeerde landen ontstaan er allianties tussen grote databedrijven en regeringen met als doel de bevolking in de gaten te houden.

Stand van het Chinese internetbedrijf Alibaba. In steeds meer vaak autoritair geregeerde landen ontstaan er allianties tussen grote databedrijven en regeringen met als doel de bevolking in de gaten te houden. Foto: Hollandse Hoogte / EPA

Het lijkt allemaal zo mooi. We hebben gratis toegang tot de hele wereld dankzij de diensten van de grote internetbedrijven als Google, Facebook of Amazon. Dat is toch goed voor de consument? Maar, zo schrijft Rana Forohoohar, het probleem is dat ‘gratis’ niet echt gratis is. ‘We betalen voor de meeste digitale diensten dan wel niet met geld, maar we betalen wel een hoge prijs, namelijk met onze data en onze aandacht. ‘Mensen’ zijn het verdienmodel. We beschouwen onszelf als consumenten, maar in werkelijkheid zijn we het product.’

Nieuws

menu