Rekenen en taalonderwijs onder de maat oordeelt de Inspectie. Is er écht reden tot zorg? | Onderwijscolumn Sietze Greidanus
Kinderen leren niet meer goed rekenen en taal. Maar moeten we ons echt zorgen maken? Of is er meer aan de hand? Sietze Greidanus, leerkracht en adjunct-directeur van cbs De Trieme in Sintjohannesga vertelt welke talenten hij wél bij zijn kinderen in de klas ziet.

Sietze Greidanus is leerkracht en adjunct-directeur van christelijke basisschool De Trieme in Sintjohannesga. Beeld: FD
‘Twee maal drie is vier en twee erbij is negen’ of ‘Drie maal drie is vijf en vier min vijf is twee’. Het zijn twee zinnen uit een lied van Pippi Langkous. Eenieder die de basisschool doorlopen heeft, zal zelf al ontdekt hebben dat Pippi’s uitkomsten niet helemaal kloppen. Maar ach wie maalt er om? Wie in zijn of haar jonge jaren of misschien zelfs nu nog met regelmaat de avonturen van Pippi heeft bekeken, weet dat ze haar mannetje wel staat en haar boontjes weet te doppen.