Acute geldnood bij Doeksen, minder afvaarten naar Waddeneilanden

Rederij Doeksen is door de coronacrisis acuut in financiële problemen gekomen. Het bedrijf maakt vanaf morgen nog slechts twee retourvaarten per dag naar Vlieland en Terschelling. Ook Wagenborg, die op Ameland en Schiermonnikoog vaart, gaat schrappen in de dienstregeling.

De Midsland, die deze keer naar Vlieland voer, gisteravond in Harlingen. Het aantal passagiers van Doeksen is sinds de coronacrisis met zo’n 85 procent afgenomen.

De Midsland, die deze keer naar Vlieland voer, gisteravond in Harlingen. Het aantal passagiers van Doeksen is sinds de coronacrisis met zo’n 85 procent afgenomen. Foto: HogeNoorden/Jacob van Essen

De afgelopen week nam de vervoersvraag bij Doeksen met zo’n 85 procent af. Het leidde tot acute liquiditeitsproblemen bij het bedrijf. Doeksen deed een beroep op steun van het rijk om de dienstregeling in sterk afgeslankte vorm in stand te houden. Die kwam er, en zo blijven de veerdiensten als primaire infrastructuur gegarandeerd voor noodzakelijk personenvervoer en de levering van goederen.

De rijkssteun is vooralsnog de enige maatregel bij het bedrijf, zegt directeur Paul Melles. ,,We zijn een gezond bedrijf, maar we komen net uit de winter en nu vallen bijna alle inkomsten weg. We komen niet uit de rode cijfers.” Reders moeten het traditioneel hebben van de drukke zomermaanden, waarmee ze de rustige winter kunnen compenseren.

Zes miljoen winst

Uit de onlangs gedeponeerde jaarcijfers over 2018 blijkt dat Doeksen inderdaad zwarte cijfers schreef. Het bedrijf maakte in dat jaar ruim zes miljoen winst, op een omzet van bijna 36 miljoen euro.

Beide eilanden worden tot 6 april slechts bevaren door twee autoveerboten per dag – ook de sneldiensten, vrachtboten en waddentaxi vervallen. Van de boten die wel varen is de capaciteit met een derde verkleind, zodat mensen verspreid kunnen zitten. In de reguliere dienstregeling varen dagelijks zes boten naar Terschelling en terug, en drie naar Vlieland.

Heel snel

Burgemeester Bert Wassink van Terschelling geeft aan dat de snelheid van de aanpassingen bij Doeksen hem wat overviel. ,,Ik had wel verwacht dat de boot met zo weinig mensen niet op deze manier kon blijven varen. Maar maandag voer de boot nog met de normale dienstregeling en drie dagen later wordt dan bekend dat het helemaal wordt aangepast. Dat gaat wel heel snel.”

Wassink heeft bij de veranderde dienstregeling een dubbel gevoel. ,,Enerzijds hebben wij vanaf het eiland de toeristen opgeroepen om hier niet meer naartoe te komen. Maar tegelijk blijven wij voor onze voorzieningen wel afhankelijk van de wal.”

Geen doen

Zo zijn er in het verleden personen geweest die vanaf het eiland dagelijks naar de vaste wal moesten voor het ziekenhuis. In de nieuwe dienstregeling zouden die personen al om 7.15 uur op de boot moeten, en pas om 21.00 uur terug op het eiland zijn. ,,Dat is natuurlijk geen doen”, aldus Wassink.

Om die reden wil de gemeente in overleg met huisartsen, om te horen of er personen zijn die met deze regeling niet uit de voeten kunnen. Als de nieuwe dienstregeling wel voor grote problemen zou zorgen, noemt Wassink de herinvoering van de watertaxi als mogelijke oplossing.

De minimalisering van de afvaarten geldt in ieder geval tot 6 april. Doordat de afvaarten zijn geschrapt, zit veel personeel van Doeksen thuis met een tijdelijke WW-uitkering.

Nog slechts tientallen

Ook voor rederij Wagenborg, die naar Ameland en Schiermonnikoog vaart, heeft het virus financiële consequenties, zegt directeur Ger van Langen. ,,Het aantal passagiers dat we vervoeren zakt enorm in. Het zijn tientallen in plaats van honderden.” Later vandaag komt ook Wagenborg met een aangepaste dienstregeling.

Nieuws

menu