Dit artikel is vandaag gratis

Zonder te schrijven en te typen weet Mark Drenth uit Franeker toch zijn eindexamens te maken

Mark Drenth zit niet in over zijn examen. Foto: Marchje Andringa

Mark Drenth maakt maandag zijn laatste eindexamen van dit jaar. Volgend jaar maakt de jonge Franeker met de zeldzame hersenaandoening dystonie de rest. Praten en schrijven is voor hem lastig. Hij maakte geen aantekeningen op papier, maar sloeg alles op in zijn hoofd. Over de examens maakt hij zich niet druk. ,,Dat komt wel goed.”

De onlinelessen van het afgelopen jaar pakten voor examenleerling Mark Drenth van CSG Anna Maria van Schurman in Franeker gunstig uit. Vanwege de hersenaandoening dystonie kan hij moeilijk praten, waardoor zijn vragen en antwoorden in een volle klas met leerlingen voor docenten soms moeilijk te verstaan zijn.

,,De online lessen kon ik goed volgen”, zegt Mark. ,,Via de chat kon ik contact houden met de leraren.” Maar om nu alleen nog maar thuis les te volgen ziet hij ook niet zitten, want het is ook goed om af en toe eens medeleerlingen te zien. Voor de crisis zat hij vooral in de klas alles in zich op te nemen. Hij maakte aantekeningen in zijn hoofd die hij thuis aan zijn ouders vertelde die het opschreven. ,,Dat geheugen heeft hij van ons, hoor”, grapt zijn vader Eduard Drenth.

Te veel spierspanning

Dystonie is een aandoening in het zenuwstelsel van de hersenen waarbij te veel of verkeerde prikkels worden gegeven die zorgen voor een verhoogde spierspanning in diverse delen van het lichaam. Het komt in diverse gradaties voor. De vorm die Mark heeft is vrij zeldzaam. De bijna continue spanning in zijn spieren zorgt voor veel warmte, waardoor Mark vaak een T-shirt en een korte broek draagt. Hij heeft twee flinke spierballen die voortkomen uit de vele aanspanningen van zijn spieren waar hij weinig controle over heeft.

Hij kan niet zelfstandig lopen en zit in een elektrische rolstoel. Hij kan wel fietsen op een speciale tandem die bestaat uit een liggedeelte voor Mark en regulier fietsgedeelte dat door zijn vader wordt gebruikt. De fiets wordt elektrisch ondersteund en zo maken ze vaak tochtjes en gaan ze op fietsvakantie. Mark houdt veel van de natuur en ze maken onder meer tochtjes richting de Waddenkust. Hier zagen ze onlangs nog de zeldzame lammergier bij Nij Altoenae die vorige week doodging na een botsing met een windmolen bij Wieringerwerf.

Biodiversiteitscrisis

Mark wil uiteindelijk graag bos- en natuurbeheer studeren bij Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp om zijn steentje bij te dragen aan de aanpak van de klimaatcrisis en specifiek de biodiversiteitscrisis. Voor zijn profielwerkstuk (pws) onderzoekt hij de biodiversiteit van verschillende soorten weilanden. De vele eentonige weilanden met Engels raaigras zijn hem een doorn in het oog. Mark: ,,Groene woestijnen zijn het.”

Maar voor hij aan zijn studie kan beginnen, moeten eerst nog de eindexamens voor de havo worden gemaakt. Mark heeft ze verspreid over twee jaar. Het maken van een examen kost hem meer tijd dan een gemiddelde leerling. Hij krijgt hier assistentie bij. Mark leest het examen en bedenkt de antwoorden die een ander voor hem opschrijft.

Geen zorgen over het examen

Vandaag maakt hij scheikunde, voorlopig zijn laatste examen en een van zijn favoriete vakken. ,,Alles is scheikunde”, zegt Mark verwijzend naar hoe alles om ons heen bestaat uit scheikundige elementen of verbindingen. ,,Het is fascinerend.” Erg spannend vindt hij het examen dan ook niet. ,,Het komt wel goed.”

Mark kreeg de mogelijkheid om ook thuis examens te maken, maar hij maakt ze liever op school. ,,Thuis ben ik soms teveel afgeleid. Bijvoorbeeld door de vogels.” Het is nog niet zo dat Mark na vandaag meteen zomervakantie heeft. Hij gaat direct verder met zijn pws. ,,Het leven in weilanden inventariseren.” Hij kijkt hierbij zowel naar de diversiteit op als onder de bodem en onderzoekt de verschillen tussen reguliere weilanden voor de landbouw, weilanden van biologische boeren en natuurlijk grasland.