Nu Arriva de noordelijke spoorlijnen populair heeft gemaakt strijdt de vervoerder tegen de voorkeursbehandeling van NS

In Den Haag is maandag een rechtszaak van Arriva en andere streekvervoerbedrijven begonnen tegen de voorkeursbehandeling die de NS volgens hen geniet bij de landelijke overheid. De bedrijven hopen via de rechter de weg te banen voor meer directe concurrentie met de NS.

Het treinstation van Leeuwarden, met voor een trein van Arriva en daarachter de NS.

Het treinstation van Leeuwarden, met voor een trein van Arriva en daarachter de NS. Foto: Marchje Andringa

Vooral Arriva – na de NS de grootste spoorvervoerder in Nederland – pleit al tijden voor meer concurrentie op het spoor. Anne Hettinga, ceo van Arriva Nederland, zei in een interview afgelopen december dat mogelijkheden nu onbenut blijven. Het gaat dan bijvoorbeeld om stoptreinen tussen Zwolle en Leeuwarden en tussen Zwolle en Groningen. Beide trajecten zijn sinds jaar en dag het domein van de NS. De regering heeft meer dan eens laten weten dat de NS de enige optie is voor het hoofrailnet van Nederland.