Verkoop van campers en caravans blijft groeien, maar dat doen ook de onderhoudswachtlijsten: 'Corona heeft ons rugwind gebracht'

Het blijft rennen, vliegen en draven in de kampeerbranche. Het is voor de verkopers in Fryslân drukker dan ooit. ,,De verkoop is explosief. De nieuwe modellen caravans waren in april al uitverkocht”, vertelt Wim Hiemstra, bedrijfsleider van Reinders Rekreatie Leeuwarden. Ook hebben de dealers het druk met het onderhoud ervan.

Het aantal campers in Nederland is in tien jaar tijd verdubbeld. De populariteit is deels te verklaren door het coronavirus: met een camper kunnen vakantiegangers veiliger reizen.

Het aantal campers in Nederland is in tien jaar tijd verdubbeld. De populariteit is deels te verklaren door het coronavirus: met een camper kunnen vakantiegangers veiliger reizen. Foto: ANP

Dat bevestigt Hans Louwers van brancheorganisatie Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravanindustrie (KCI). Uit cijfers blijkt dat de verkoop van campers in de eerste vijf maanden van dit jaar alweer 60 procent hoger was dan de eerste vijf maanden van 2020. Voor caravans was dit een toename van 35 procent. En dat terwijl ook 2020 een jaar was waarin de verkoop omhoog schoot.

Volgens Louwers was de vraag in 2020 zó hoog dat een deel van het publiek heeft moeten wachten. De vraag was groter dan het aanbod. ,,Fabrieken produceren tegen de limieten aan. En de coronacrisis maakt dat nog moeilijker, omdat er soms mensen of hele productielijnen uitvielen vanwege besmetting.”

Kleurcode

Verkoper Hiemstra vermoedt dat de populariteit van kampeerwagens zo hoog is omdat het nog steeds onzeker is waar mensen naartoe kunnen op vakantie. De kleurcode voor het reisadvies kan opeens veranderen. ,,Met de caravan ben je heel vrij: sta je in Duitsland en de kleurcode van het land verandert, dan pak je de boel weer op. Met een vliegtuigticket moet je wachten tot de dag van vertrek.”

Ook Jan Blanke, eigenaar van Vouwwagencentrum Noordbergum heeft het ,,verschrikkelijk druk”. Veel van zijn verkopen doet hij online. ,,Twee jaar geleden verkocht ik voor het eerst een camper via een videogesprek. Toen dacht ik: dit zal ik niet zo gauw weer meemaken. Maar nu zit ik voortdurend in die videogesprekken. Je laat alles zien en aan het eind zeggen ze: ‘Ja, doe deze maar.’ Ik vind het wonderbaarlijk. Hier had ik nooit van kunnen dromen.”

Druk met onderhoud

Maar niet alleen de verkoop ligt nog altijd enorm hoog, veel bedrijven hebben het ook drukker dan anders met onderhoud en zomerklaar maken van de kampeerwagens. Dat geldt ook voor Hiemstra en Blanke. Hiemstra: ,,We kunnen er niet tegenop werken. Dat los je niet op met overwerken.”

In de zomer zou hij zijn zeskoppige monteursclub eigenlijk wel willen verdubbelen. Dat herkent ook Mark Annema, bedrijfsleider bij Veneboer Caravans & Campers in Drachten. ,,Iedereen brengt zijn caravan en camper tegelijk. Tot 1 augustus zit onze werkplaatsplanning vol. Je moet veel ‘nee’ verkopen. Dat is jammer, maar hier kun je niet op inspelen.”

Volgens Annema geven de mensen ook meer geld uit aan accessoires op hun kampeerwagens. Ook Douwe Kruisinga, eigenaar van Kruisinga Campers uit Jirnsum, merkt dat. ,,Mensen zijn steeds makkelijker met het uitgeven van geld voor extra toeters en bellen.”

Hogere prijzen

Hij heeft het veel drukker met onderhoud dan andere jaren. Kruisinga merkt bovendien dat hij voor het onderhoud steeds hogere prijzen moet rekenen doordat de kosten van materiaal toenemen. ,,Wij krijgen elke dag meldingen van leveranciers dat de prijzen hoger worden. Dat is een vervelende zaak.”

Dat camperverkopers en garages het drukker hebben met onderhoud verbaast Louwers van de brancheorganisatie niks. ,,Het wagenpark groeit enorm hard.”

Uit cijfers van het KCI blijkt dat het aantal kampeerauto’s sinds 2011 is verdubbeld. Die groei was er al vóór corona, al heeft heeft corona de verkoop nog eens extra versterkt. En die groei blijft ook de komende jaren, verwacht Louwers. ,,We zitten momenteel niet in de verkeerde branche. Corona heeft ons geen tegenwind gebracht, maar rugwind.”