Hogere betaaltarieven van banken gaan tegen afspraken in, zegt ouderenbond ANBO

ABN AMRO en Rabobank gaan hun tarieven aanpassen voor het opnemen van contant geld. Het wordt ouderen steeds lastiger gemaakt om analoog te bankieren, en er zijn steeds hogere kosten aan verbonden.

Een Geldmaat in Leeuwarden.

Een Geldmaat in Leeuwarden. Foto: FD

Dat zegt de ouderenbond ANBO in reactie op de aanstaande aanpassingen van de betaaltarieven bij ABN AMRO en Rabobank.

Wie als ABN AMRO-klant jaarlijks meer dan 12.000 euro contant opneemt, wordt vanaf 1 juli vijf euro per transactie in rekening gebracht plus een half procent negatieve rente. Klanten van de Rabobank betalen vanaf 1 september 0,75 euro voor elke geldopname bij een andere automaat dan die van Geldmaat of de Rabobank. Als reden noemt de bank dat het gebruik van contant geld versneld is afgenomen door de coronacrisis, maar de kosten voor de dienstverlening niet.

Die maatregelen zijn een nieuwe stap in wat een kwalijke tendens is, zegt Renate Evers van ANBO. „De dienstverlening loopt terug, steeds meer bankfilialen worden gesloten en er worden extra kosten gerekend voor papieren afschriften en overschrijvingskaarten. Zo’n 10 procent van de ouderen in Nederland betaalt nog altijd alles contant en wil niet aan internetbankieren. Die groep wordt het nu steeds moeilijker gemaakt om hun bankzaken te regelen. We vinden het belangrijk dat je niet moet worden beboet als je contant wilt blijven betalen. Die groep wordt misschien steeds kleiner, maar die is er wel.”

Poortwachtersfunctie

Dat ABN AMRO tarieven gaat rekenen voor wie in een jaar meer dan 12.000 euro aan contant geld opneemt, hangt samen met de poortwachtersfunctie van de bank, zegt woordvoerder Hans Sjouke Koopal. „Boven dat bedrag vinden vaak dubieuze transacties en criminele activiteiten plaats, bijvoorbeeld van mensen die in december hun rekening leeghalen en in januari weer volgooien om de belastingaangifte te ontlopen. Dat gaan we nu beter in de gaten houden.”

Het voorlichtingsinstituut Nibud stelt dat vooral ouderen en laaggeletterden worden getroffen door de tariefaanpassingen, maar dat spreekt Koopal tegen. „Het overgrote deel wordt niet geraakt, het gaat om minder dan 2 procent van onze klanten.” Ouderen die niet meekomen met het digitale bankieren, kunnen zich laten adviseren door financiële zorgcoaches. „We geven cursussen en hebben een speciale Seniorenlijn.”

De tariefaanpassingen gaan volgens ouderenbond ANBO in tegen de afspraken die met de banken in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer zijn gemaakt. Evers: „Daar is afgesproken dat banken voorlopig niets zouden wijzigen aan hun regels en richtlijnen zolang er een onderzoek loopt naar de toekomst van het contantgeldstelsel.” Maar volgens Koopal valt de maatregel buiten de reikwijdte van het onderzoek, dat momenteel in opdracht van de Nederlandsche Bank wordt uitgevoerd door bureau McKinsey & Company.

Zeer lage rentestanden

Verder gaan de Nederlandse banken per 1 juli vanaf een lager spaarsaldo negatieve rente rekenen. Dat besluit hangt samen met de zeer lage rentestanden. Met de negatieve rente willen banken de vergoedingsrente compenseren die zij aan de Europese Centrale Bank betalen.

Klanten van ABN AMRO betalen voortaan een halve procent negatieve rente als het totale saldo op al hun rekeningen hoger is dan 150.000 euro. Tot nu toe was dat 500.000 euro. Bij de andere banken wordt de negatieve rente niet per klant, maar per rekening vanaf 100.000 euro vastgesteld.